Energi..

.. kan aldrig ta slut.. eller hur det nu är med fysikens lagar.. minnet är som sagt lite.. vilande ibland.. eller är det så att energi föder energi.. mer energi alltså..

Varför är det då så lätt att hamna i den negativa spiralen som ju endast är energikrävande.. o hamnar man i den så är det svårt att hitta leendena.. omtankarna..

Är det rädslan för närhet som gör att det är lättare att hamna i den nedåtgående spiralen..

Är det rädslan att för att "förlora" den känslomässiga maktkampen som gör att vi stövlar rätt in i den nedåtgående spiralen..

Är det rädslan för att ...

I spegelbilden ser vi oss själva.. När vi möter en annan människa ser vi oss själva.. Alla delar finns där.. det vi inte tycker om.. OCH det vi tycker om..

Spegelbilden finns där hela tiden.. från olika sidor.. och olika människor.. och Vi har valet att välja vad vi vill se..

Beskriv den människa i Din närhet som Ger dig energi!

I den beskrivningen passar även Du in.. för i spegelbilden.. igenkännandet.. så beskriver du dig själv..

Det svåra är att se värmen hos oss själva.. men med träning så går det..


Att vara tacksam
och inte visa det,
är som att slå in en present
och aldrig överlämna den..

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Ja, man kan ju verkligen undra om mänsklig energi exisisterar under samma lagar som fysisk energi, dvs den kan aldrig bli mer eller mindre bara omvandlas till nya former och att det finns en valfrihet där.

Kanske ser vi inte frirummet.

Postat av: Excessa

Valfriheten finns där om man vågar se den.. men ibland kanske inte orken finns.. och skygglapparna skymmer sikten..
Kan bara utgå från mig själv.. om jag ger kassörskan ett leende så ger hon det vidare till nästa kund.. och nästa kund ger det till busschauffören.. det sprider sig..busschauffören ger det till en jobbkompis som ger det till en busspassagerare som ser lite deppig ut.. den busspassageraren kanske är jag.. och just den dagen kanske jag behövde ett leende..
Leenden är den mänkliga energin som vi, Jag, så väl behöver.. för det föder energi till att le..
Om jag däremot fastnar i spegelbilden av de energikrävande, klagande, så tar den allt ljus och önskan att orka le mot kassörskan finns inte ens i fantasin.. o den dagen jag behöver en busschaufförs leende kanske blir en katastrof..

Frirummet.. om vi bara hittar nyckeln så finns det där.. men hur ska vi kunna leta efter en nyckel om vi inte ens vet att det finns en dörr..

2006-04-14 @ 21:02:28
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Lena

kloka ord från en klok kvinna...
det får mig att fundera och reflektera..
det är lätt at hamna in i en introvert spiral om man inte ser ljuset...om man inte har någon att lyfta tanken med, om man känner sig ensam och övergiven. Om man blir liten igen i sin känsla, självkänslan svag och man jämför sig/mäter sig med någon annan. Även om man så innerligt vet att man duger, att man är okej, så är det stunder som dessa du beskriver som gör att man inte ens känner sig som vatten värd…
bra att du lyfter dessa bilder!

2006-04-15 @ 10:59:04
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Excessa

Lena.. mm.. Just så!
Tänkte skriva ett nytt inlägg om energi men nöjer med med att bara vara eftertänksam och fundilerande.. och Tacksam att jag började blogga och på det sättet hittar igenkännande och omtankar som jag knappast trodde fanns..
och Tacksam för att jag kan vrida på kranen och få ett glas kallt svalkande vatten..
Var omtänksam med Dig, Lena, för du är lika livgivande som vatten!

2006-04-15 @ 20:26:15
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Lena

Men du är ju helt otrolig ...vilken text du ger mig, fick gåshud på hela kroppen, tack Lena du är en klok Lady med mycket rikt innehåll som du så gott förmedlar.

2006-04-15 @ 21:07:11
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Excessa

Läser och tar in orden.. får rysningar av värme längs med ryggraden.. och än en gång känns det som att jag möter en spegelbild..

2006-04-18 @ 22:32:12
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback