Någonstans vid 06.30..

.. började gammelhårbollen prata o tycka att det var dags att vakna.. jag försökte tala om för honom att det är lördag och då får man sova längre.. ibland kanske man till och med behöver det.. men attans att han lyssnade på mig.. fast han gav mig i alla fall 5-10 minuter mellan varje prat för att ge mig en liten chans att kliva upp.. efter en halvtimme gav jag upp o klädde mig.. Egentligen måste jag nog ge honom en eloge till valet av promenadtidpunkt eftersom det varit minusgrader i natt så var det väldigt lätt att gå.. o solen var också vaken.. fåglarna kvittrade o det var alldeles lugnt o stilla ute..

Solen var också vaken när vi tog långpromenaden.. men vägarna hade på något konstigt sätt blivit alldeles leriga o fulla med tjälskador.. hur jag än bar mig åt så hade jag nåt kilo lera på skorna.. Fast det var ju i och för sig bara bra träning för benen.. när vi kom tillbaka så blev det en stund lek i snön som ligger kvar på gräsmatten.. o även om det bara är någon decimeter så är det lite drygt att pulsa runt i.. fördelen var att sand o lera försvann på hårbollarna och mina skor..
Unghårbollen är transporterad till hussen och för tävlig.. Räddningstävlingar.. Jag önskar dem all lycka till som jag förmäktar.. Gammelhårbollen har jobbat med aktiveringsbollen en stund o ligger just nu o drömmer.. hoppas det är trevliga drömmar.. i alla fall så låter det som lek o ser ut som spring..

Slog på televisionen i eftermiddag o såg början av Du är vad du äter.. Har aldrig sett det från början förut men det jag sett får ju mig att börja tänka på mina mat- och rörelsevanor.. Jag äter sällan godis, chips, kakor, pizza eller går o småäter men vanorna kan absolut bli bättre..
Fast idag blev jag bara förbannad.. Jag vet inte hur man kommer med men troligen anmäler man sig själv.. Måste då den där renlevnadsmänniskan stå och förnedra människorna som vill ändra sitt sätt att leva.. Jag kommer inte ihåg vad hon sa men för mig lät det som; Är ni dumma i huvet eller? O vad är det för fel på mejeriprodukter i måttlig mängd.. jag har fått för mig det förebygger benskörhet.. däremot var det intressant att få reda på att sötningsmedlet som används, istället för socker, i lightprodukter är förbjudet i Japan.. 

På 8 veckor ska de förändra sina levnadsvanor och jag beundrar de människor som vill vara med.. de inser att deras vanor är tokiga och vill göra något åt det.. det verkar nästan som ett heltidsjobb och jag funderar på om de är lediga eller om de hinner med det i alla fall.. På slutet när de gjort framsteg så är renlevnadsmänniskan mycket positiv och glad för deras skull.. så slutet gott allting gott..

Hundkoll skrämmer mig.. antingen hoppar de över en massa steg eller så,,, ja, jag vet inte.. Men att rycka i kopplet när hunden ska sätta sig.. *ARG* Tala om för jaget vad för positivt hunden ser o känner i denna behandlig!  O så skulle de lära sig ett Nytt kommando idag (veckans repris) "Stanna kvar".. Jaha.. lämna hunden med ryggen till o gå flera meter.. Har filmarna missat 17 steg däremellan eller menar den där Jeppen att hundarna ska klara detta på första försöket.. Jeppen sa att hundägande ska bestå av 5% dominans och 95% kärlek.. eeeh.. Själv är jag inne mer på ledarskap o det har jag då inte byggt upp med ryck i koppel eller övningar som är så svåra för hunden att lyckas med..

Annat var det i dagens repris av TopDog.. hjärngympaövningar o hon som leder det sa att gör övningarna så lätta för hunden att den Lyckas första gången.. det ger den motivation till att vilja jobba mer.. och var det någon hund som inte alls fattade vad den skulle göra så skulle de få hjälp med att fundera ut andra infallsvinklar för att just den hunden skulle få känna roligheten i att lyckas lösa problemet..

Jaget har starka ogillnadskänslor för dem som kommer med pekfingrar o pekpinnar..

O nu ska vi se om det blir någon av hästarna har tänkt vinna på Olympiatravet.. alltså rätt hästar..

Kommentarer
Postat av: Darkangel

Hundkoll skrämmer mig också.
Mumma blir stressad. Nej, hon bryr sig nog inte. :)

Jag hatar ryckandet i kopplen. Och hundarna i programmet sitter ju så perfekt. Varför ska man då rycka i kopplet?
Det är så dumt att jag blir galen.

Pussa gammelhårbollen från mig och Mumma!

Postat av: Excessa

O tänk på dem som vill gå kurs men inte lyckats komma med (vet att det kan vara svårt) o så ser de Hundkoll.. hoppas de kan sortera o bara ta till sig det som känns bra för dem.
Japp, ska pussa på dom bautamycket nästa gång jag ser dom.. tror dom blir väldigt glada för lite tikpussar från Mumma =o)

2006-04-25 @ 18:14:15
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback