Har för det mesta..

.. ingen större koll.. i alla fall inte på datum.. hmm.. tror jag skrivit upp mig i tvättstugan imorgon.. och namnsdagar brukar ju för det mesta infalla på vissa bestämda dagar.. fast ibland så ändras ju dessa, har jag fått för mig.. Hemma firade vi inget speciellt på dessa dagar.. egentligen så vart det nog inget firande alls.. men det gör inte så mye.. Själv brukar jag ge små rara saker fast det inte är någon speciell dag.. Men om man ger något med tanke bakom så blir ju dagen speciell..

Fast har man koll på namnsdagar så är de ju en mycket trevlig kommaihågmänniskordag.. För att kunna komma ihåg dagarna är en dagstidning rätt bra.. men de kostar ju en massa kronor att prenumerationa på.. Prenumeration.. jösses vad jag hade det svårt med det ordet när jag var liten.. o länge var det svårt.. Fast nu har jag övat o har i stort sett inga problem alls.. ja, i alla fall inte med det ordet..

Annars kan man köpa en kalender.. problemet kan kanske vara att man måste komma ihåg att köpa kalendern.. o sen ska den hängas upp.. o sen ska det vändas blad en gång var månad.. helst precis i slutet, eller början..

Är man lite bekväm kan man spara länken till 
namnsdagslistan någonstans där den är lättillgänglig.. förhoppningsvis kommer man ihåg vars man sparat den..

Före 1901 hade Agapetus namnsdag på denna dag som idag är
1901- 1985 Helena
1986- 1993 Helena, Helen, Helny
1993- 2000 Helena, Lena
2001->  Ellen, Lena

I Nordisk familjebok hittar jag Agapetus: ("den älskade"). 1. Ett af den
romersk-katolska kyrkans helgon, som led martyrdöden
270 under kejsar Aurelianus och hvars åminnelsedag
firas 18 aug. -- 2. Namn på tvenne påfvar: A. I,
infödd romare, påfve 535--536, en arianismens ifrige
vedersakare; A. II, 946--955, likaledes infödd romare,
stadfäste år 948 ärkestiftet Hamburgs rätt till det
nordiska missionsområdet.


Grattis Ellen och Lena.. och Helena, Helen, Helny och Agapetus!
Vassegoo o ta en bit av Bästa-på-landet-tårtan

Tårta

Kommentarer
Postat av: Lena

Grattis tösen, och tack för uppvaktningen den värmde!

Postat av: Gisan

Hittade hit via Lenjangel. Kommer återvända fler gånger känner jag direkt. Mycket härlig blogg i min smak. Gisan

2006-08-18 @ 22:14:55
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: flasknosen

Tårtan smakade bra! :-) Ät ordentligt av den själv också!

2006-08-19 @ 08:57:58
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Excessa

Lena.. Du är den 3:e som grattar :-D Tack! o din värme blir min värme..

Gisan.. Välkommen och Tack för dina vänliga ord.. En salig blandning av motbackar och nerförslut hittar du här :-)

flasknosen.. Åh, vad bra.. Gissa vem som är ansvarig för första o största biten :-)

2006-08-19 @ 17:01:30
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback