Någon gång..

.. i helgen.. eller var det kanske förra veckan när jag tillbringade dagarna i soffan.. såg jag ett program om ljusföroreningar på Kunskapskanalen.. Där visade de en kvälls/nattbild över Sverige och huua mig vad många lysen det var med på den bilden.. Det är inte alls konstigt att man inte kan se stjärnor och norrsken med så mycket ljusföroreningar.. Nu hade jag tänkt googla reda på en bild o lägga in men hittade ingen som jag vågade använda, vill ju inte få en räkning på flera hundratals dollar i min postlåda..

På något konstigt vis, har ingen aning om hur, hittade jag en länk till Kapten Archibald Haddocks alla svordomar så jag använde mig av några i brist på ordförråd som beskrev min besvikelse över att itne kunna se norrskenet här där jag nu bor.. Fast det är ju en anings svårt att se norrsken om man sitter inne o glor på en dataskärm, så jag kan nog inte enbart skylla på ljusföroreningarna..

Sen blev jag en delfinräddare hos Greenpeace o har så varit en bra stund.. Okej, första försöket gick inte så bra men andra gången räddade jag alla delfiner.. *stolt*

Egentligen så skulle jag kanske behöva rädda min diskbänk från översvämning men istället så väljer jag att spara lite grann på vattnet.. O vatten ska vi kanske vara lite rädda om och Tacksamma att vi har.. för tänk dig att du måsta gå flera km för att hämta från brunnen.. eller om man måsta tvätta kläderna i en vak i sjön..

Apropå sjön.. hittade en meditativ film där som fick mig att andas.. o så fann jag en underbar bild att drömma mig bort vid..
31956-107

Kommentarer
Postat av: Inga M

Intressant tanke om ljusföroreningar. Har bara hört om ljudföroreningar. Det berättar ofta våra tyska gäster om; hur de lever i värld ständigt fylld av ljud. När de kommer hit till tystnaden i våra fiskestugor så är det inget som väcker dem och de sover 14 timmar om dygnet!

Postat av: Nina

Fin bild och härlig film. Det blev att jag andades i samma takt som den på filmen...

2006-12-29 @ 16:24:02
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: En liten tant

Vilken effekt filmen hade! Plötsligt djupandades jag i samma rytm.

2006-12-29 @ 18:28:17
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Excessa

Inga.. Eftersom vi väldigt ofta vill ha, och behöver, ljus så är nog uppmärksamheten inte lika stor som när ljud stör.. Bland annat så störs vissa nattflygare av lampor mm mm

Nina och Tant.. Exakt samma som hände med mig.. visste inte att jag kunde ta så djupa andetag..

2006-12-29 @ 22:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback