Skugglasögonen..

.. smög sig på mig idag.. o gårdagens text sorterade jag o för ett ögonblick såg jag bara misslyckandet.. behövde åka från det så jag tog bilen o reste en timme.. lyssnade till radion..

.. om Läkare utan gränser.. som inte vet hur de ska kunna hjälpa flyktingar.. om avsaknaden av mat o vatten.. om hur flyktingar blir tvingade att flytta från läger till läger..

.. om höga chefer.. som inte kan förklara hur miljardbonusprogram kommit till..

.. om företag.. som säljs till andra företag.. som lovar att de ska fortsätta i samma anda som föregående ägare..

.. om sportjournalister.. som beklagar att det inte är skyltat till bussarna i Turin.. de måste fråga.. o fråga.. o fråga en gång till.. var busshållplatsen är..

o mitt i allt det där sitter jaget.. o kommer fram till att jag i alla fall Försökt göra mitt bästa.. fundilerat.. o pusslat.. försökt underlätta för de som behöver det.. försökt fixa o trixa.. men till slut fastsatt gränsen.. Jag är ledsen men det går inte.. vi har försökt men den här gången kunde vi inte trolla med knäna.. Vad vi kan göra är si eller så.. men inte exakt det du önskar.. o just då sitter misslyckandet o knackar jaget på axeln.. o hånflinar elakt..


Konsigt nog så är de flesta förstående.. o kan ändra dag o tid.. för vi har i alla fall försökt.. det är nog det som betyder mest.. att sen sätta gränser.. det är upp till mig..

Jaget tycker om att köra bil.. o ofta lockar det fram det positiva.. o idag lockade det fram minnet av flera leenden, o skratt, som jaget mötts av idag..

Perspektiv.. o att se sig själv från en annan punkt.. är ibland nödvändigt..


Dagens problem

kan följa med oss när vi går till sängs på kvällen.
Vi ligger sömnlösa
och
irriteras över
att något mal o mal
inom oss.

Försök då tänka på något
positivt
som du har framför dig,
eller något
som passerat
som du bevarat som ett ljust minne.

 

 
Gunnel o Kjell Swärd

 


Kommentarer
Postat av: Annela

Så sant så sant. Varför är det så lätt att tänka på det som man misslyckas med och inte det som man faktiskt lyckas med varje dag? Nog är det nåt bra som vi gör varje dag? Även om det är i det lilla. Men det gömmer vi och tänker inte på när vi lagt oss på kudden.
Man skulle/ska tänka på flera bra saker som man gjort/hänt under dagen. Om jag gjorde det skulle jag säkert slippa många mardrömmar och sömnlösa nätter.

Postat av: Rita

Annela har sååå rätt, och perspektiv är viktigt att ha, men tyvärr glömmer jag det ibland!

2006-02-22 @ 15:24:08
URL: http://www.atir.blogg.se
Postat av: Excessa

Annela.. Ja, varför.. vet inte.. Är övertygad att ingen med vilje önskar en annan människa mardrömmar.. kanske rädsla o oförstående gör sitt..
Tack o lov att vi i alla fall har möjligheten att ändra vårt tänkande.. o jag tror också att vi kan styra våra drömmar.. o kan vi göra det så kan vi nog också styra våra vakna tankar..

Rita.. Javisst har Annela rätt.. o jag glömmer också ibland.. men jag tror att träning ger färdighet.. o jag är rätt övertygad att vi gör flest braiga saker på dagarna.. o då är det ju de som ska ha mest av sänggåendetankarna..

2006-02-23 @ 22:31:40
Postat av: Anonym

Om själva dikten .
de är inte allt för ofta jag och johanna tänker på detta innan vi ska sova . så vi kanske inte är så insatta i detta. med tanke påa att i bara är 10 år.

2006-03-17 @ 08:30:59
Postat av: Excessa

Oavsett hur gammal man är så kan man ha tankar som går runt i huvudet o tjatar på en.. det är då man ska försöka tänka på något kul o trevligt.. Det gör det lättare att somna..

2006-03-17 @ 22:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback