Jaget ska hänga..

.. papper o penna runt halsen så jag jag skriva upp saker som jag tänker.. just precis när jag tänker dem..  för får det bara gå ett par minuter så har ju jaget börjat tänka på något annat.. o glömt det förra tänket..

Tittade på ett program på kunskapskanalen igår där de pratade om döden.. många tankar dök upp.. jag tror inte jag är rädd för själva döden.. o jag känner inte att jag behöver skriva om hur jag vill att min cermoni ska vara.. den är ju till för de som är kvar.. o för deras minnen om mig.. jag är på en annan plats.. på andra sidan regnbågen.. tillsammans med dem som somnat före mig.. o jag tror att det är ett bra ställe.. Himmel eller helvete.. Njaa.. Nej.. inte antingen eller.. kanske.. något annat..

Egentligen var det en form av diskussionsprogram om dödshjälp.. Om den som är sjuk.. utan hopp om att bli frisk o kunna leva som en "vanlig" människa.. eller snarare leva och få ett meningsfullt liv.. utan smärta.. Eller kanske mer en fråga om hur långt läkekonsten ska gå innan man bestämmer sig för att ge upp..Är det rätt att hålla en människa vid liv med vilka hjälpmedel som helst..

Visst ska vi värna om livet.. men till vilket pris?

Jag är inte rädd för att dö.. men däremot rädd för att bli ett kolli.. som hålls vid liv med maskiner.. som andas åt mig.. som håller igång hjärtat.. det är jag rädd för.. att kanske hamna i en situation där jag tänker.. men inte kan meddela mig med omgivningen..

För nära o kära.. så finns kanske hoppet kvar.. men hur länge ska man låta hoppet leva..det är olika från fall till fall.. o från människa till människa..

En av dem som var med var, är, buddist.. han sa att han brukade meditera över döden.. och på så sätt uppskattade han livet mer.. inte ägodelar o rikedom.. utan själva livet..

Bara några kvällstankar..

Kommentarer
Postat av: rita

Djupa funderingar det där. Men jag håller med dej,, vill inte bli en kolli!

Postat av: Excessa

Såg dokumentären om Jocke.. "Jocke hette Sussis man" (om jag minns rätt).. Den berörde mig mycket.. Att vara så utlämnad till myndigheter o deras ord.. Tungt.. Svårt.. Jobbigt.. o det värsta är att han inte är den enda som är det..

2006-01-29 @ 17:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback