I min vardag..

.. möter jag många människor.. svenskar med svensk bakgrund.. och svenskar med rötterna i ett annat land..
I dag är stämningen en annan än den brukar.. Rädslan har satt sig på deras axlar och den går inte att komma ifrån..

En man, jämngammal med mig, berättade att hans familj bor i södra Libanon.. bomber hade slagit ner 250 meter från föräldrarnas hus.. och en annan 50 meter från hans farbrors hus.. Lättad säger han att dom klarade sig, hans syster hade fått glassplitter i ryggen.. Men de klarade sig! och nu är dom på flykt..
Min okunskap gör att jag frågar; Var ska dom ta vägen?
Han rycker på axlarna och säger att han inte vet..

Fick ett sms från en kvinna som befinner sig hos sin familj i Beirut.. Hon åkte dit på semester och skulle stanna till i mitten på augusti..  De väntar på evakuering.. dom hör mycket bomber och raketer.. Det är alldeles dött här! skriver hon..

Det är så svårt.. jag kan inte föreställa mig marken skaka.. bomber som slår ner i grannkvarteret.. Rädslan..
Vad kan lilla jag göra.. annat än att visa att jag hör det de säger.. respektera deras känslor.. Det enda jag kan göra är att visa dem lite omtankar..

Kommentarer
Postat av: petra

nej det är verkligen otroligt svårbegripligt och chockartat att konfronteras med vissa verkligheter....som är så långt ifrån vår...en väninna till mig - Louisa, från Argentina - har varit min granne många år och våra familjer har känt varandra.....häromdan sa hon några repliker som fick mig att haja till totalt! Hon sa apropå att några vänner fr Argentina bodde hos dem, att den ena var dotter till Lousias kompis som "hon satt i fängelse med". Dvs min väninna påminner mig om detta obegripliga faktum att hon suttit i fängelse flera år under vidriga förhållanden bara för misstanke om politisk verksamhet. Nästa replik; jo, den flickan föddes förresten i fängelset!
Och nästa replik;
hennes pappa är en av alla de "försvunna" och de har fått ett litet skadestånd av staten som hon nu alltså använde för att resa till Sverige för...

Men jag fick verkligen stå en stund och försöka smälta hur denna ljuvliga och liksom vardagliga Louisa faktiskt varit med om detta...

Postat av: Excessa

Petra.. ja, sånt ger livet nyttiga perspektiv..

2006-07-18 @ 20:42:33
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback