I går morse..

.. protesterade cykeln med hacketihack o rassel när jag trampade iväg.. efter att ha växlat både upp o ner så blev den tyst men jag trampade väldigt försiktigt resten av vägen.. ville inte få helstopp o tvingas gå.. kom i alla fall fram men hela vägen funderade jag på vad det kunde vara.. drivaxeln har glappat ett tag o kanske ville det bli utbytt nu..
I o för sig så kan det tänkas att jaget är lite enkelspårig eftersom det just är en drivknut som bilen ska göra hos bildoktorn på måndag..

Letade lite på nätet om drivaxlar o vevpartier.. Gissa vad jag hittade.. en hel Djungel med olika gängor både till vänster o höger.. o om märket man letade efter var ett visst så fanns det både ock.. *suck*

När jag kom hem så undersökte jag kedja o drev o upptäckte att de är rätt slitna.. fast egentligen är det ju inte så konstigt eftersom det blivit bortåt 120 mil/år o jag köpte den våren 2002.. o jag har inte varit speciellt snäll med rengöring o smörjning.. Det blir nog till att ringa cykeldoktorn när bilen kommer tillbaka.. lämna in den för ordentlig genomgång till ett fast pris.. sen om det behöver bytas ut något så ringer de o berättar hur mycket det kostar..

Undrar om det är typiskt att när man har extrautgifter så kommer det ännu fler.. Flytten kostar ju några kronor.. extrahyran (som jag nöjt betalar eftersom jag får 2 veckor istället för 1 dygn på mig).. hyrskåpbilen (som jag glatt betalar eftersom Allt kan flyttas samtidigt istället för att åka 7 vändor med lånad släpvagn)..

Hoppas bara att skatteverket hållit jagets läsglasögon hållit reda på + och - i år.. för om de inte gjort det så blir det kanske lite knepigt.. haha.. tänk dig själv.. på förhandsbeskedet står det + ungefär en halv månadslön.. men när beskedet sen kommer har de ändrats  till -... Blir det något skratt som kommer genom strupen så misstänker jag att det i ett sånt fall låter en anings hysteriskt.. Frågar mig om allt skratt släpper lös endorfinerna..

Eftersom jag gnisslat tänder sen urminnes tider, mest på nätterna, så har tandbenet blivit lite trött.. o just nu känns det som att en av tänderna skulle behöva bli frisläppt.. den är Mycket kinkig o klagar varenda gång jag tuggar på något..
Är det arv eller miljö som gör att man, Jag, gnisslar tänder.. funderar.. det spelar ingen roll egentligen.. tror att det är känslor som inte vågat komma ut under dagarna som på något sätt måste få utlopp..
Men en sak som är underlig är att på dagarna när jag biter mig i kinden så gör det Ont utav bara h-vete o jag skulle kunna skrika högt.. när jag haft en riktigt orolig natt, men ändå sovit, så kan jag vakna o vara söndertuggad i kinderna.. förmodligen har jag sovit oroligt men jag har inte vaknat av betten..
Sista året har det blivit mindre o mindre av kindtugg men i morse hade jag bitmärken.. gissar att det beror på flytt o bildoktor o cykeldoktor.. förväntningar o spänningar o ekonomi.. om några veckor så lugnar det nog ner sig igen.. o efter bli- o cykeldoktor o flytt ska jag ringa tanddoktorn..
Tack o Lov (peppar peppar ;) har jag aldrig haft huvudvärk pga av gnisslandet..

I höst ska hela kompaniet på kick-off i hufvudstaden.. vi fick ett mejl att vi ska börja vid 10,30 en lördag o att vi som reser långt ska planera resan redan nu.. kollade flyget o första flyg landar 10,05 på Arlanda.. Sa det till chefen o hon sa att vi hinner, vi hinner.. Ja, det gör vi nog.. försökte bara vara lite förutseende.. o det beror ju på vad de planerat.. SJälv är jag hellre en kvart för tidig till överenskomna tider.. blir stressad av att vara i sista minuten.. avskyr att komma springande o se andra knacka otåligt med fingrarna.. Att andra är sena gör inget för då kan jag sitta o fundilera en stund.. drömma lite.. andas lite.. bara vara lite..

De sista 2 dagarna har volymen ökat markant på jobbet.. telefonen ringer oftare o det har blivit fler omedelbara "problem" att lösa.. Gamla kunder har kommit tillbaka.. Jaget blir glad av att höra deras röster o försöker säga Välkommen tillbaka till alla.. kanske får några höra det flera gånger men det gör inget.. o genom telefonen ser jag deras leenden som sprider sig till jaget.. eller är det jaget som delar med sig av sitt till dem tro.. Men det spelar ju ingen roll vem som ger o får.. huvudsaken är att båda har försökt.. o på så sätt följer leendet med till nästa människa vi möter..

När jag cyklar hem korsar jag flera vägar som går till ett industriområde.. o lastbilar, långtradare, personbilar med o utan släp korsar min väg.. korsningarna är öppna o det är fri sikt.. de flesta motorfordonsförare ser en liten cyklist när hon kommer susande på sin lila ATB o röda hjälm (jopp, den används varje tur numer :) o stannar o släpper förbi henne.. i gengäld ger hon dem en nick till tack o ett leende..
Idag var det en som inte såg henne.. han var så stenkoncentrerad på vänstersvängen han skulle göra att han totalt glömde titta efter små cyklister.. så cyklissan stannade svärande o muttrande grymt för sig själv; Du SER att du måste vänta minst ett par minuter för att komma ut på vägen.. kunde du inte stannat någon meter innan så jag fått cykla förbi.. inte för att jag hade bråttom utan bara för vänligheten..
Medans cyklissan står där o väntar kommer en till bil åkande.. den åker sakta o hon ser att rattstyraren söker ögonkontakt.. hon ler o vinkar förbi honom o säger högt att eftersom hon ändå står här o väntar så kan han åka förbi.. rattstyraren ler stort o vinkar Trevlig helg innan han sakta högerstyr ut bilen på vägen..

Med ett varmt leende som värmde i hjärtat cyklade cyklissan hel o välbehållen hem..

Kommentarer
Postat av: Ninni

Känner igen mig i kindtuggandet, men jag biter ihop istället för att gnissla!
Så när jag är stressad blir det huvudvärk av ihopbitandet.
Men nu har jag haft semester i fjorton dagar och mår jättebra!
Ha en bra dag och lycka till med cykeln!!

Postat av: Nina på Johangården

Min tandläkare förmanade mig att bara när jag hade mat mellan tänderna fick de vara mot varandra... inte annars. Ack så svårt på nätterna. Jag vill ju inte gå upp och käka då, jag vill ju sova. Och sova med massor med mat i munnen går ju inte.

Nä, detta blev komplicerat.

Hoppas att cykeln blir snällare och inte säger sådana hacketihack-saker till dig. Kanske du ska nämna ordet avlivning till cykeln... Det brukar göra susen för cyklar. Jag tror inte de gillar cykelhimlen nämligen ;-)

2006-06-03 @ 18:12:37
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

Ninni.. Ajaj, huvudvärk är inte bra! Tacksam att jag inte råkat ut för det i alla fall..
Hoppas din semesterkänsla håller sig kvar lääänge!

Tror att jag föreslå att man inför tvåveckorssemester varannan månad.. =o)

Nina.. konstig tandläkare du har.. man kan väl inte sova med en massa mat i mun.. hmm.. o tänk vilka volanger o kärlekshandtag det skulle kunnat bli..

Oj, det ordet har jag inte ens vågat tänka.. för tänk om cykeln är tankeläsare o hör det.. då rymmer den ju säkert.. o Det vill jag inte.. men den ska apselut på ett besök hos cykeldoktorn! =o)

2006-06-03 @ 20:29:23
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback