Och svenska folket..

.. utsåg Carola till vinnare i melodifestivalen.. Själv tyckte jaget att Andreas Johnson var bäst.. eller kanske Bwo.. eller Björn Kjellman.. mest för att han verkade vara väldigt prestigelös.. hmm.. det är nog tur att jaget inte är någon recensent eftersom hon har rätt svårt att sätta ord på det hon tycker och känner..

Lena Ph gjorde i alla fall bra ifrån sig.. mest tror jag att jag gillade när hon frågade Carola om det stämmer att hon redan bokat rum i Aten.. för det har ju stått i tidningarna men tidningarna vet jag inte om det går att lita på.. Inte för att det gör mig varken till eller ifrån om hon gjort det.. bara lite nyfiken..

En sak funderar jaget dock på.. var går gränsen för vad vi människor pressar oss till att göra för att se bra ut o duga i andras, och egna ögon?

Att färga håret gör om mig.. liksom att plocka ögonbryn.. raka sig under armarna och på benen gör om mig.. att trimma bikinilinjen likaså.. numera ska visst hela alltet trimmas vilket medför svamp o annat obehagligt i underlivet när kläderna är åtsittande och av  onaturliga material..

Att sminka sig är också ett sätt att göra om sig..

Att operera bröst o fettsuga är ett sätt att göra om sig.. liksom intimkirurgi..

Numera sprutas det in nervgift i ansiktet så musklerna förlamas o huden blir slät o skrynkelfri..

I vissa länder i Afrika anses en omskuren kvinna vara det
vackraste som finns.. Och trots att könsstympning är förbjudet i många delar av Afrika, påbjuder traditionen att endast en omskuren kvinna kan ingå äktenskap och bilda familj. Äktenskap och barn är för många kvinnor ett sätt att överleva. Ingen omskärelse - inga garantier.  Därför beslutar många mödrar att deras döttrar ska omskäras.  ==>

Visst är det trevligt att se fräch ut.. själv färgar jag håret emellanåt.. sminket får däremot vara eftersom jag har svårt för att låta bli att gnugga mig i ögonen.. bikinilinjen, o resterande, får vara som den är eftersom jag sällan är på stranden pga soleksem..


Nu protesterar säkert många att lite mascara inte kan jämföras med kvinnlig könsstympning.. och kanske kan det inte det.. men gränser har så lätt för att tänjas.. o hur långt från varandra står kvinnliga intimoperationer från kvinnliga könsstympningar..

De som har svårigheter till ett fullvärdigt fungerade liv ska naturligtvis få de operationer som är nödvändiga!

Det är utseendefixerandet jag funderar på.. Var går gränserna?

Och vem sätter gränserna? Du? Jag? Eller är det media o reklam som styr?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback