Småskvittrigt i luften..

.. men flaggan på banktaket flaxade i alla fall åt rätt håll.. I och för sig så gör det inget om det regnar när jag cyklar hem för hemma har jag ju ombyte.. vindarna var ljumma o när jag kom hem, utan att ha blivit nämnvärt regnblöt, var det +12,2oC..

Men trots att jag hade medvind så blev det ändå motvind.. alltså cyklar jag i en rasande fart.. i genomsnitt blev det nog 18km/h.. o det är 5m/sek.. (har en enhetsomvandlare i mobilen så jag behöver inte räkna själv)..

Det är rätt kul att leka med enhetsomvandlaren.. 12,2oC är tex 53,9oF.. o på ett år går det 31 557 600 sekunder.. o om jag cyklar 5m/sek konstant 1 år så kommer jag att ha förflyttat mig 157 788 km..  o jordens omkrets vid ekvatorn är ca 40 078 km.. hmm.. konstant cykling i 18km/h kommer alltså att ta mig cirkus 3,9 varv runt jorden.. Fast eftersom det är rätt mycket vatten där vid ekvatorn så måste jag ju bygga om cykel för annars kommer jag ju att sjunka som en sten.. kanske sätta på pontoner o storsegel.. fast jag vet ju inte om vindarna kommer att blåsa åt rätt håll.. o blåser de bort mig så är det nog bäst att ha några åror med..

annars kan jag ju lära mig använda dykaggregat.. fast då måste jag nog ha rätt många extra tuber med mig o då behöver jag en kärra till cykeln.. o då orkar jag nog inte cykla i den hastigheten.. Förmodligen skulle kaffemjölken sätta sig i benen o det är inge skönt.. månntro det går att lifta med en ubåt.. hmm.. får man ta med sig cykelar i såna farkoster..

Förresten så tror jag att jag avstår den resan eftersom det är rätt varmt vid ekvatorn.. har jag fått för mig i alla fall.. o jag är ju lite allergisk mot solen.. skulle ju i och för sig kunna montera ett solparasoll på cykeln.. men värmen är nog rätt jobbig.. i så fall måste jag nog utrusta den med AC.. cykeln alltså.. men var skulle AC:n ta kraft ifrån.. såna däringa cykellampsdynamoar är ju nog så jobbiga att ha.. fast det finns, Tackolov,  batteridrivna cykellampor..

Och eftersom jaget varken är matematik- eller fysikmänniska så är siffrorna troligtvis oexakta.. förutom temperatursiffran.. fast det förutsätter ju att termometern är rätt kalibrerad.. o just Det har jag noll koll på..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback