Berg&dalbana..

.. bland känslornas labyrint.. många leenden, skratt, rysningar och tårar kommer när jag lyssnar.. igenkännandet sitter stillsamt på axeln och nickar medhållande..

Innerst inne har jaget vetat det här.. miljoner gånger har hon sagt till sig själv; Jag Vill INTE bli så... en människa.. som ser ner på andra och pratar skit om dem..  en som försöker prestera och bevisa för andra att hon duger.. en som går runt och känner sig som en bluff som snart ska avslöjas.. en som tycker att hon är bra ända tills det kommer någon bättre.. en som tycker hon är ful o att snyggingar är lyckligare än hon..

Miljoner, och otaliga, gånger har tanken Jag Vill INTE knackat i bakhuvudet.. satt klorna i ryggen.. jagat jagat jagat.. jämförelsen med andra.. och en sån människa vill hon inte bli.. men när väl skygglapparna sitter där de sitter så finns där inga andra tankar.. för skygglapparna hindrade henne från att se de sköna människorna..

Visst har hon all rätt att tänka Jag vill inte.. får hon måste inte vilja allt det de andra vill.. men hjärnan har ingen förståelse för negationer.. som exempel: Ställ dig rätt upp o ner på golvet. Blunda. Upprepa i tanken meningen; Jag ska inte falla bakåt! Jag ska inte falla bakåt! osv osv  Om du vill kan du säga samma mening högt för dig själv.. betona gärna INTE. . hehe.. jag har testat och kroppen var varendaste gång på väg bakåt.. hmm.. månntro det funkar även med framfall..

En mening från boken fastnar.. vägrar lämna tanken.. den föder tankar.. eftertänksamheten låter säga sitt..

Vi blir vad vi tänker att vi är!

På förmiddagen ringde en kompis och frågade om jag kunde leta upp ett telefonnr.. hmm.. ringde hon mig för att hon trodde att jag bara sitter hemma på helgen.. eller ringde hon mig för att hon trodde att jag skulle kunna (och vilja) hjälpa henne.. Idag tror Jaget på det sistnämnda! Så har det inte alltid varit..

Livet går vidare.. förändras.. förhoppningsvis till det bättre.. om jag har viljan att leva vidare.. och det vill jag.. Jag vill ge människor ett litet leende.. Jag vill se människor utan att för den skull klampa in som en dinosaurie i deras liv.. och jag vill känna mig bra även om det kommer in någon som är bättre.. För jag, och Du, är bra på våra sätt..
O blir det socker, istället för salt, i frukostgröten imorgon så kan jag, förhoppningsvis, skratta åt det vid förmiddagsfikat.. hmm.. förmodligen kommer jag muttra redan när jag kommer till jobbet och dela med mig av händelsen.. samtidigt som jag skrattar åt händelsen och mig själv.. För perfekt vill jag inte bli.. :-)


Kommentarer
Postat av: Anonym

*ler* det där med INTE-meningar känner jag till... det blir tvärtom vad man säger.

Och de tankar vi har betyder mycket för hur livet blir. Vi ska säga det som vi vill ha istället för det vi inte vill ha...

2006-10-23 @ 17:11:55
Postat av: Nina på Johangården

asch, jag blev censurerad när jag sände iväg orden... det är jag som skrivit ovan!

Postat av: Excessa

Nina.. mmm.. du har så rätt så.. o med lite träning så kan man ändra sitt beteende.. hmm.. lite.. krävs rätt mycket.. men om bara viljan finns så går det!

2006-10-23 @ 20:27:48
Postat av: Inga M

Ibland kan negativa tankar liksom klistra fast sig i medvetandet och vara svåra att bli av med. Det finns säkert mentala knep för att "tänka bort" dem o ersätta med mer positiva funderingar. Men annars brukar ett bra sätt att byta spår vara att prata med någon god vän eller att umgås med någon man tycker om. Då blir annat viktigt och det trista sjunker undan. Åtminstone för ett tag. Eller hundar är inte så tokiga "tankeavledare" när det behövs.

2006-10-23 @ 21:25:58
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback