Bortåt 120 km..

.. i timmen har de som åker nerför störtloppsbanorna i Åre.. Det är tur att de håller sig inom inhängnat område i backarna, för åker man så fort på våra vägar kan det bli dyrt..

Dagen i dag har gått i sportens tecken och varit en underbar upplevelse.. Patrik Järbyn, 37 år (o nästan lika gammal som jaget ;) tog en härlig bronspeng i störtloppet.. Klla webb-tv där 
Bode Miller hyllar Järbyn: "Han är nästan 50 år gammal- fantastiskt!" Miller själv är född 1977 o rena rama ungdomen ;-)

Efter den känslan så fick puttade jag upp rumpan o tänkte att jag minsann också kan träffa en port på rätt sätt, dock inte i den hastighet Patrik hade.. Pylsade på mig lagom ledigt underställ samt fleecetröja, lila-gula täckbyxor, röd dunjacka samt asseccoarer såsom röd mössa med vita teckningar och röda vantar.. Satsade stenhårt nerför trappan, timade vänstersvängen alldiles korrekt o svepte vackert, och vacker, ut genom porten..
Klev ut i en underbart vintrig februaridag med strålande sol, vindstilla och kring 14 blågrader.. Traskade iväg med raska steg åt rundan där jag vet det finns ett par lagom långa uppförsbackar som ger härlig fart åt hjärtmusklerna och svettporerna.. Samtidigt som det var underbart så finns det en sorg i mig för jag hade så gärna velat ha med mig såna här upplevelser från det jag var liten.. o jag tror mig se ett samband med att jag gjorde vad jag kunde för att slippa gymnastiken... fast skolkade jag så fick jag allt veta att jag gjorde fel för det borde jag ju veta att man inte skulle göra :-pPpP

Men jag kände även en glädje i insikten, som jag ju egentleligen redan vet men det är rätt bra att påminna sig emellanåt.. Jag Kan, Får och har alla Möjligheter att förändra mig och mitt beteende.. Att upptäcka upplevelser är underbart, oavsett om det görs var eller varannan dag..

På promenadgåendet mötte jag många en-gående, stav-gående, två-gående, fler-gående o barnvagns-gående.. glad-gående, fundersamt-gående o slösöndags-gående.. puldrags-gående och skrandrags-gående.. Fast jag mötte ingen röd pulka-gående.. Men längst uppe i en backe önskade jag mig en röd pulka för där, mitt inne i skogen, fanns en backe som var så lockande! Får nog kolla lite vad en pulka/skrana kan tänkas kosta.. fast en sån är kanska lite otyplig att ha med mig på promenader så ett tefat vore nog lagom storlek.. hmm.. fast jag har inga tefat i skåpen så det får istället bli en stjärtlapp..

Efter halva promenaden kom jag på att damernas störtlopp börjat o öronsnäckorna kom lagomt i till Nike Bent körde sitt lopp.. Åj, vad spännade (misstänker mina svettningar hade lite med Nike att göra ;).. o så ledde hon ända till jag kom hem.. Länge hade hon andraplatsen o jag hann duscha innan Anja åkte.. Sen vart det svettigt igen, trots att jag bara satt i soffan.. HA! Jag sitta still när det är spännande :pPpP Studsade mest opp o ner o viftade med armar o ben (en annan form av sittupps ;) och hade för mig mina egna hejjaskrik som jag hoppas inte skrämde grannarna..
Sen vart det lite sjöngsjungande segersång

ÅJÅJÅJ
ÅJÅJÅJÅJ
ÅÅJÅÅJÅÅJÅÅÅJ
ÅJÅJÅJÅJ

Oki, jag dansade loss lite grann också, men den bilden lämnar jag till andras fantasier ;-D


Gårdagen gick mest åt till att hålla soffan sällskap.. och att göra ingenting.. Tittade på skidskytte och saknade ACO.. men Helena Jonsson gjorde s**tbra göörbra lopp och har all rätt att sträcka på sig! Gissar hon kommer ge mig många upplevelser framöver :-)

Herrarnas skidskyttestafett gick inte som den skulle.. men det är sånt som händer i sport.. Själv tycker jag de gjorde de bra! Fast jag tycker ju att de flesta som tar sig runt gör det bra.. o så är jag kanske lite partisk eftersom jag mest håller på svenskarna :-)

Och Marcus Grönholm vann Svenska rallyt för för femte gången.. Grattis!
Är inte speciellt insatt i rally så lääänge trodde jag att Grönholm var svensk..

Btw.. en gång för länge länge sedan, innan jag fick körkort, så hade jag mina funderingar på att bli kartläsare i rally.. gjorde provet och fick godkänt! Tyvärr klarade inte mina körkortskompisar provet och det var väl lika så bäst det för jag insåg vad jag var på väg att ge mig in i o backade så långt det gick.. Sen gick bilarna deras lite knackigt o förälskelsen gick över så det blev inte ens någon träningskartläsningstur.. Lika så gott det för som kartläsare ska man ju hålla reda på vad som händer framför nästa kurva och det är ju inte min starkaste sida.. speciellt inte eftersom jag ibland vänder kartboken upp&ner..

I går blev jag också påmind om min vän tinnitus.. den blir emellanåt lite mer vänslig än vad jag skulle vilja.. Men jag kan leva med den och inbillar mig att den inte hindrar mig och mitt liv..
Jag har mina misstankar till varifrån den däringa tinnitus kommer.. på -80-talet jobbade jag på dansrestauranger och diskotek.. sen blev det jordbruk och verkstäder.. o nu sitter jag med headset som visat sig kan komma upp i höga decibel.. Jag förstår om det finns de som inte har den minsta aning om vad jag pratar om med pip i öronen men längst ner till vänster på denna sida kan du få ett litet smakprov..

Jag ångrar inget som varit eller är, men det är gott att forskningen går framåt..
I morse visade de hur skidutrustningen gått framåt och ingen skulle väl i dag ställa sig i en störtloppsbacke med de förutsättningar de hade för långt och länge sedan..

Gårdagen fick mig också att fundera på hur jag kan beskriva ljud för någon där hörseln saknats från födseln.. eller ska jag vara ärlig så var/är det en kommentar som fått mig att fundera.. Och ärligt sagt var det en kommentar/fråga som tog ner mig lite på jorden. För det finns inga självklarheter oavsett var vi befinner oss.. eller rättare sagt, vilka rättigheter har jag att ställa frågor till den som inte är som jag, om jag inte låter den människan få ställa frågor till mig..

Hörseln hör ju till de fem sinnena så jag är lite inne på ett av de andra.. känseln i samband med vatten i olika former..

I LG Hockey Games har vi redan vunnit fast sista matchen är oslut.. Dags för lite mer segersång och dans :-D

Btw.. det finns ingen som är som jag..

och Du är Unik i Dig!

O nu är det, sent om sider, dags att sätta en liten solrosdeg.. hoppas den inte degar ner sig i soffan för det börjar rycka lite i de nytinade rödspättefileérna som behöver tas om hand innan kvällen är slut..

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Är ute på min första bloggpromenad sedan influensan. Mycket att läsa när man varit borta en tid. Jag tycker absolut att du ska köpa dig en pulka! Jag följde en så'n impuls och har ju inhandlat såpbubblor!

Postat av: Excessa

Tant.. Välkommen tillbaka! *viskar* har saknat dig.
Japp, kommer ihåg dina såpbubblor och det är väl ungefär samma sak som pulkaåkning.. är inne på i alla fall en stjärtlapp för de är lätta o behändiga att ha med sig o så kan jag ta en tur när jag känner för det.. Rapport kommer så småningom, för nu i kväll har ju butikerna stängt..

2007-02-11 @ 21:42:20
Postat av: Pallas

Otroligt av Anja att vinna igen! Tre guld i ett VM! Fantastiskt! Jag skulle också vilja åka pulka eller stjärtlapp! Det var ju kul när man var barn och er forfarande ut att vara kul. Oj, vad jobbigt för dig att ha tinnitus! Är det en ständig följeslagare fö dig eller bara i vissa situationer?

2007-02-11 @ 21:45:42
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

En pulka är inte fel att inneha. Mycket roligt kan komma sig av den.

Jag fick lite tinnitus i samband med min utbrändhet. Kan bero på stress, sades det, men det gnisslar fortfarande.

Att det var sport på tvn har jag hört. Det kan man höra mycket klart och tydligt när det ligger en sjukling till man i soffan och sover. Med tvn på högt.

2007-02-12 @ 00:41:30
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

En ber att få gratulera!

2007-02-12 @ 17:01:16
Postat av: Excessa

Pallas.. o VM:et är inte slut än.. Japp, pulkaåkning är nog lika roligt oavsett om man är liten eller stor.. schas ut o fixa en liten stjärlapp (dvs om det finns nå snö hos dig :)

Nina.. Jag vet inte men det verkar vara obotbart.. men jag tror man kan lindra pipet/gnisslandet.. fast Hur vet jag inte än..

Lars Anders.. hmm.. anar du tänker på insikter och pulkor för några slalomguld har jag inte.. Tack!

2007-02-14 @ 21:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback