Tänkvärd..

.. föreläsning i går kväll om Besvärliga människor.. hmm.. Jag är kanske inte alltid så lätt att ha att göra med.. Fast nu när jag gjorde det test vi fick med oss så verkar jag inte ha någon favoritroll utan pendlar vilt mellan förföljare, offer och hjälpare.. Äschan då, så dramatiskt var det ju inte för ajg är ju inte längst ut i spetsarna på någon av dessa roller utan är mer av gränssättaren, stödjaren och den ödmjuke.. I och för sig så beror ju det lite på vem jag agerar med/mot..

"Om du fått ungefär lika många poäng i alla

tre rollerna har du troligen en bred "dramare-

pertoar ".Detta kan indikera att du kan växla

mellan de olika rollerna i olika situationer.Alla

relationer kan ses som ett växelspel.Utan Offer

ingen Förföljare eller Hjälpare osv."



Men jag är helt klart medveten om att mitt sätt mot en del människor skulle kunna vara bättre och jag vet också orsaken.. eller snara så gissar jag orsaken men speciellt en människa påminner väldigt i sättet om en annan (som jag inte har speciellt mycket kontakt med nu).. Men den okontaktiga ämnniskan har absolut inget med mitt arbete att göra så det blir rätt mycket orättvist mot den jag jobbar med..

Det sägs ju att man ska lämna arbetet på jobbet när man går hem men lika viktigt är det att lämna den personliga ryggsäcken hemma när man går till jobbet.. Jag får nog börja tänka på vad jag tar med mig dit jag går..

Annars var gårdagens jobb en liten katastrof eftersom en jobbkompis var borta och ingen extrapersonal fanns att kalla in.. (och jag hade vaknat vid 3 o somnade inte om förrns vid halv fem (fast det är ingen ursäkt för katastrofen!)) Frågade lillchefen om hon visste vi var kort (jag hade fått sms på söndag kväll) och det visste hon men hon kunde inget göra och sa bara att Vi får kämpa! Som så många gånger förut sa jag att vi behöver fler extrapersonaler.. - Ja, jag vet men vi har inga just nu.. Vi får kämpa så gott vi kan, repeterade hon o gick in till sig..    *SUCK* Hur länge ska vi kämpa? Det är ju det enda vi gjort sen jag började där och det verkar aldrig ta slut.. Och tills vi flyttar, vilket troligen sker i vår någon gång, får vi nog också avvakta med vem som ska fixa alla storjobb och besvärligheter..

Just nu jobbar vi med en liten smitare, nä, det var väldigt osnällt,  orsaken kan bero på osäkerhet samt att några gammjobbare tidigare tagit över såna saker..
Diskuterade med bästa jobbkompis hur vi ska göra, ska vi strunta i storjobbet o låta den ta fullt ansvar för det hon tagit emot eller om vi ska göra jobbet.. Ska  vi göra en kortsiktig konsekvensanalys eller en långsiktig.. Det är bara det att den som tog emot jobbet glömmer bort, fick annat o göra, hann inte med osv osv, ursäkterna är många.. Visst skulle vi alla kunna ursäkta oss med samma saker men de som får på moppo när det inte fungerar är oftast gammjobbarna.. Efter att ha frågat om storjobbet några gånger (och fått de svar jag skrev) så orkade jag inte längre utan började ta tag i det. Fick nobben på första ringningen, men fick då ett förslag från "smitaren", suckade och sprang nerför trappan för o andas lite frisk luft en stund.. ;-) Gick in o började om.. ringde o möblerade om fredagen för en av mina ringare och löste fredagsjobbet.. fast nu har vi ett annat jobb att lösa istället men förhoppningsvis är det mer lättlöst..

Jag är glad att vi har löst jobbet men inte på det sätt det blev gjort.. för vi jobbar alla med samma saker och ska kunna fixa såna här saker.. men det är trist när någon smiter undan istället för att i alla fall försöka.. I och för sig så förstår jag henne för jag var livrädd för dessa jobb men till slut var jag tvungen och då gjorde jag det (med hjärtat i halsgropen!)..

Jag ska fortsätta fundilera över mina roller.. känner att jag, just i detta fall, har pendlat mellan Förföljaren, Offret och Hjälparen.. Men det är väl kanske just det de flesta människor är.. eeh, betyder det att jag är väldigt mycket normal tro.. eller har jag anlag för att bli skådespelerska kanske.. ;-)
Under en av mina friskluftsitag så bestämde jag mig i alla fall för att låta allt vara som det är tills vi flyttat. Mycket kommer då att bli annorlunda och då kan vi börja om på ny kula.. Ja, just det, sa idag till alla som ville höra att jag ville bli en mottagaren sen vid om organisationen. Bj tapapde hakan o lät lite skraj när hon frågade om jag verkligen menar det.. - Japp, sa jag, just nu vill jag bara ta emot jobb o slippa resten!

Nu ska jag kika på lite storslalom på 2:an.. o lite ombyggning på 4:an.. Skulle Anja komma förbi så skulle jag bjuda på ett korvgrillningskalas i backen baki kvarteret.. skulle Matte komma förbi så släppte jag aldrig ut han igen ;-)
O så ska jag göra lite småpaket med chokladhjärtan till i morgon.. önskar mig lite vackert rött foliepapper men nå sånt har jag inte så vanlig folie med rött band blir, förhoppningsvis, i alla fall lite fint..

Förresten så inbillar jag mig att det är tanken, och inte utseendet, som räknas.. Men jag kan ju ha fel..

O Anja åkte ur.. Ledsamt, men Hallå! Hon har redan 3 Guldmedaljer i detta alpina VM.. Jag inbillar mig att jag förstår hennes vilja att få en till men man måste inte vara Bäst i allt! Men jag ju ha fel även i dessa mina tankar..


Maria Pietilä- Holmner däremot fixade en vacker Silvermedaljong!  Härligt!  Underbart!

Ja, just det.. småpaketen ska ju göras.. men bara för att jag vill göra dem.. :-)


Kommentarer
Postat av: Lena

Vad du imponerar med dina texter. Ser, läser , tar in.
Tack!

2007-02-14 @ 18:44:50
Postat av: Excessa

Lena.. Tack för att Du läser!

2007-02-14 @ 21:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback