Maraton..

.. ska man nog undvika om man inte är 110% fit for fight.. fast i dag kunde jag inte låta bli.. 6 timmar blev det.. ja, inte riktigt helt i sträck.. tog emellanåt några pauser vid kylskåp, perkulator och toa.. Jag råkade zappa in på Ugly Betty.. en serie som jag hittills undvikit pga namnet.. men när jag väl började titta så blev jag totalt förälskad i Betty som ju inte alls, trots namnet, är ful.. Vad hon däremot är, jämfört med de andra som jobbar på tidningen Mode, är att hon vågar vara sig själv.. hon kliver inte över lik för att komma sig någonstans i den världen.. hon provar saker men när hon  inser att hon inte passar i det provade så återgår hon till att vara sig själv..
För visst måste vi alla få prova saker vi aldrig gjort förut.. men vi har vår fulla rätt att ändra oss om vi inte känner oss bekväma i den rollen.. Men! Om nu någon funderar på att prova droger, eller annat som kan vara rent livsfarligt för en, så rekomenderar jag provtagaren att avstå!

Det blev ingen Rose Red igår.. fastnade i fjärrkontrollen o sen After Darks 30-årsjubileumsshow som ju höll på i flera timmar.. Ja, de är lite småelaka men de gör det bra.. många skratt fick jag mig i alla fall..

Långt innan After Dark startade så började däremot alla smällare o raketer sitt intåg i grannkvarteren.. Ju längre kvällen led desto värre blev det för att sen krevera i, som jag kände det, rena rama massakern ca 1 timme runt midnatt.. Utan att ens ta till fantasin och blunda så kändes det som att jag var mitt i någon krigszon.. En vän till mig var i Libanon i somras när landet invaderades och jag kan bara föreställa mig hur det kändes för dem som var där.. I och för sig så är det inte enda landet det varit krig i men eftersom jag kände en som var där så blir det lite mer personligt och på något sätt kan jag relatera till den händelsen.. o så tänkte jag på vovsan och hennes större och större rädsla för allt vad smällare o rakter hette.. Som valp var hon rädd för dammsugare och elvisp men det kunde jag träna bort med en massa lek och positiv förstärkning.. Till o med klickern blev hon rädd för men efter att jag larvat mig på golvet o bjudit mycket gott så tyckte hon att det var roligt när jag tog fram den eftersom jag aktiverade mig och henne.. Smällare och raketer är det dock svårt att träna bort.. framförallt för att hundar, och andra djur, har så mycket bättre hörsel än oss.. o så kommer de utan någon förvarning.. raketer kommer också uppifrån.. till o med jag är rädd för saker jag inte vet vad de är som kommer uppifrån.. istappar som ramlar ner från hustak kan döda en..


Svenska Kennelklubben (SKK) och Hundägarnas intresseförening (HINT) har, sedan 1993, bedrivit ett Antismällarprojekt.. Hösten 2000 beslutade Riksdagen att inte tillåta smällare att säljas.. Tyvärr så gäller det bara kinapuffar, ryssar och ettöres-smällare.. Fyrverkeripjäser är fortfarande tillåtna och nu låter de mer än någonsin.. SKK fortsätter jobba o bearbetar nya regeringen..

Jag har inte den minsta skam i kroppen för att jag maratonat framför televisionensapparaten.. jag har ju bara tagit hand om kroppen som fortfarande återhämtar sig efter flunsan o hostan.. Tyst har jag vart o inte stört grannarna det minsta! Inte heller har jag oroat hundar, katter eller andra husdjur med förskräckliga och skrämmande pyroteknisk material! Jag har haft koll på volymkontrollen så grannarna har noll koll på vad jag haft för mig i helgen! Mina klackskor låste jag in i garderoben i höstas så de har alls icke haft möjlighet att steppa på parketten varken morgon eller kväll! Däremot har fårskinnstofflorna tagit sina små rundor inimellanåt, men de tassar så försiktigt att inte ens den mest uppärksamma spion skulle upptäcka dem..
Visst hade jag lusta att springa ut o ruska alla smällmänniskor i nacken o fråga om de inte kunde tänka sig andra sätt att fira nyåret på men jag avstod.. De är vuxna människor som fått sitt beteende från sina föräldrar och för att ändra såna beteenden behövs det lite självtankar och imna nacklyft hade nog bara gett mig en massa en massa bekymmer såsom pyrotekniska prylar i gumpen.. O så tror jag att polisen ändå hade fullt upp denna natt utan min inverkan.. Men om någon blev personligen skadad pga egen inverkan så kommer jag inte att tycka synd om den en endaste sekund!

Ett nyårslöfte har jag i alla fall tagit mig för o givit jaget.. I år ska jaget bli lite mer öppen och mottaglig för kärlek.. våga lite mer helt enkelt.. Ja, trots att jag inte gillar nyårslöften eftersom jag oftast bryter dem så vågar jag ge detta.. för det kan ju bara inte bli sämre än förra året som ju innehöll noll sex.. ;-)

Och så ska jag, som Mia Törnblom sa på 4n i morse, fortsätta Tänka på att börja träna kroppen.. för i tanken så bearbetas viljan.. o till slut så är, förhoppningsvis, viljan är större än tanken..


Kommentarer
Postat av: Visionary soul

Det låter som om du också haft en skön första dag på året! :-) Okej, om du blir hemma kan vi väl ta en prommis endera dagen - kanske rentav i morgon, lite beroende på vädret? Vi ser.. och hörs...

Postat av: Nina

God fortsättning på det nya året!

Ett Ugly Betty-maraton är väl så gott som något maraton. Inte att förakta alltså.

Du har en utmaning i min blogg.

2007-01-01 @ 23:42:46
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: Excessa

VS.. Japp, väldigt skön och avslappnad förstadag :-)

Nina.. Tack och detsamma! Ahaa.. hmm.. får kolla in den då :-)

2007-01-02 @ 18:14:26
Postat av: En liten tant

Jag blev alldeles nervös när jag läste inledningen. Nu jäsiken har nyårslöftena drivit Excessa från förståndet. Men så lättad jag sedan blev när jag fattade vilken typ av maraton det var frågan om. Sådana tror jag är bara av godo i förkylningstider.

Mia Törnblom angav inte någon tid inom vilken denna träningsvilja skulle manifesteras? Jag har hållit på i ungefär 20 år och tänkt och än har inget hänt...

2007-01-02 @ 20:01:34
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Excessa

Tant.. hmm.. förståndet har man väl sällan koll på, och lite toki är jag nog.. men sÅ toki hoppas jag att jag aldrig blir.. Fast man ska ju aldrig säga aldrig?!
Nä, Mia sa inget om någon tid inom när tanken blir vilja.. men fortsätt tänka du så kommer den nog ifatt Dig snart.. mm.. tror stenhårt på det jag.. och Bättre sent än aldrig.. o drömmar och hopp är väl det sista som håller sig kvar i sinnet.. Lika bra o hålla sig kvar vid såna tankar då?!

2007-01-02 @ 21:15:51
Postat av: Lena

kram till dig...

2007-01-02 @ 22:22:49
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Namnen

Lena.. Kan bara säga Tack och krama om..

2007-01-02 @ 22:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback