Slow starter..

I fredags efter jobbet var jag o handlade för jag planerade att baka i helgen.. efter förra veckans halvlitersbak insåg jag att hembakt är såå mycket godare än köpebröd.. o det är ju inte heller speciellt svårt eller krävande.. det tar bara lite tid men det har jag ju i och för sig gott om.. Men jag har gjort allt utom bakat, ända till i eftermiddag då jag lyfte mig i kragen..

Fastnade i en såningadär maratonsändning som går på en viss kanal.. i helgen har det handlat om Top Chef.. fast jag har itne vart där hela tiden.. fixade lite käk i går och plockade undan rentvätten.. har läst lite i Hameeda Lakhos bok Bakom dolda galler.. Den är väldigt bra men den påverkar och får känslorna att åka hiss.. Jag har svårt att förstå att människor, eller rättare sagt föräldrar, behandlar sina barn på det viset..

I dag har jag tittat på solen som reflekterats i snön.. o så motionerade jag bilen en vända.. Eftersom jag inte har någon motorvärmare här så behöver den få komma ut o röra på sig emellanåt för att batteriet inte ska frysa (speciellt när det vart neråt -15 under nätterna).. Blev lite rädd när jag öppnade förardörren o varningssignalslampan till "öppen dör" var svart.. Jahupp, har någon dörr varit slarvigt stängd o så har lampan dragit ur batteriet? Mitt hjärta satt i halsgropen när jag satte nyckeln i låset o vred om.. Snurrisnurr.. o så hoppade motorn igång.. Gissa om jag vart lättad! Förmodligen är det kylan som gjort att knappen till lampan fryst fast..

Satte en enlitersdeg till mina frukost- och förmiddagsfikasmörgåsar.. kikade på Top Chef  och blev glad att det var Harold som vann för jag tyckte, ända från början, att han var den mest sympatiske människan/ kocken..

Och nu signalerar degen att den är klar för en andra omgång knådning..

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Åh, tänk om jag kunde få tummen ur och börja baka igen. Jag har ett så bra recept på rågbröd som min mormor bakade. Om receptet är hennes eller äldre vet jag inte.

Hembakat är bäst!

Postat av: Excessa

Nina.. Du kanske är lite som jag, att det tar emot eftersom det behövs lite planering.. o så vill jag göra storbak på en gång som exempelvis 2 liter för då behöver jag inte baka på länge sen.. *dumt*

Prova göra på bara en kvarts liter samtidigt som du lyssnar på någon musik du njuter av... o sen sätter du dig och njuter av dofterna och smakerna.. GottigottGott!

2007-01-22 @ 19:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback