Antingen..

.. tycker jag inte om att frysa.. eller också har jag svårt att ställa om från vinter till vår.. eller också har jag bara lite obra blodcirklulation som gör att jag trivs väldigt bra i varma (men inte svettiga) kläder.. I dag kändes det nästan som att det är dax att långkallingarna (fast dom är jättetunna) börjar avvänjas.. Men på morgonpromenaden känns de ändå på något sätt lite nödvändiga.. och bland det värsta jag vet är att gå omkring o småfrysa..

Jobbet ska jag inte prata om.. men ännu en vecka känns det som att det är tisdag, eller kanske onsdag, redan idag.. Men tack vare trevliga kunder o mysiga ringare så tror jag att jag går dit även i morgon..

Tyvärr har jag känt mig en aaanings irriterad idag.. ja, det handlar om den här konflikten angående hur mycket en del arbetare ska få i lönelyft.. hmpf.. Erkänner att jag har väldigt liten koll på hur mycket vd:ar tjänar, men det skulle inte förvåna mig om de har ungefär lika stor/liten månadslön som en handelsarbetare har i årslön.. Rätta mig gärna om jag har fel för jag vill ju inte bli åtalad för att ha förtalat någon..

Svenskt näringsliv står det: "Svenskt Näringslivs medlemsförbund oroas för att årets avtalsrörelse ska leda till så stora kostnadsökningar att arbetstillfällen tvingas flytta från Sverige. Därför sade Svenskt Näringslivs förbund nej till helgens löneförslag mellan Svensk Handel och Handels"

Eeh.. hmm.. Antingen är jag helt kocko eller också bara fruktansvärt bekväm.. men för mig blir det på tok för långt att åka utomlands och handla..
Nog om det!

På fredag har jag inget inget giltigt månadskort som låter mig åka med bussarna som åker runt här i stan.. I och för sig så nyttjar jag ju nästan enbart halva bussvägen eftersom jag ju ofta brukar gå halvvägs hem eller halvvägs till jobbet.. Hmm.. Ooppsi vad jag är oekonomisk.. Vicken tur jag inte är chef över någon annan än mig själv.. ;-)
Men frågan är om jag ska pyssla iordning cykeln till fredag.. eller ta bilen den dagen och samtidigt åka iväg o låta någon händig verkstadsmänniska skifta däcken på bilen.. Eller ska jag ta en helvägspromenad både till o från jobbet och sen fixa cykeln till helgen.. Och skulle det komma snö i helgen så kan jag köpa ett plingresorskort på måndag.. En sak är jag dock rätt säker på (fast jag har haft fel förut :-), och det är att ett helt månadskort behöver jag nog inte köpa.. Men, detta alltid återkommande men, är cykelturer lika välgörande för midjan som promenader? Hmm.. fast jag skulle hinna cykla väldigt många kilometrar om jag startar samma tid hemmifrån som nu när jag bussåker.. med en genomsnittshastighet på, låt oss säga, 13 km/h så skulle jag hinna cykla både tur o retur innan jag hamnade på jobbet.. Fast nu överdriver jag nog liite.. :-)

Ja, just det, har smitit åt mig några stunder vid den röda tegelväggen idag.. Blundade och öppnade de andra sinnena.. Ögonlocken blev alldeles röda av solens starka strålar.. Ljudet från promenerande vårskor knastrade i gruset som låg kvar.. bildäckens dubb smattrade mot vägbanan.. doften av grusdamm fick mig nästan att nysa.. Och jag insåg att snart snart kanske våren kommit för att stanna.. Men, vi har ändå hela april kvar så skulle det dimpa ner 3 dm snö skulle jag inte bli förvånad.. Sparar nog långkallingarna någonstans i närheten..

En gång när jag var ut för att jag behövde andas lite så kommer det en man o promenerar med en vovsanfrände.. Åh, så liiite sjuk jag blev.. Kände att hela jag lös upp i ett underbart elende och jag var bara tvungen att fråga om jag fick hälsa.. Mannen blev glad och sa att Visst får du det. Vi brukar vara i stan för att få lite miljöträning.
Jag tittade på mannen och pratade med honom samtidigt som jag vackert sträckte fram baksidan av handen så att lilla (?) Herman fick kolla in mig.. Sen kunde jag inte låta bli att huka mig ner för att kanske få en liten lejonlik puss.. Halvsatte mig med sidan mot Herman och han snosade mig i örat o så fick jag några nospussar på kinden.. För att vara så ung som 1 år så var han väldigt förståndig för man vet ju aldrig vad tanter gör om man pussar dem för mycket.. Vovsan pussade minsann inte heller vilka tokingar som helst! :-)

O så kom S in i morse och såg så himla glad ut.. sa att hon ville berätta något för mig.. Vid fikat sa hon att de varit och hälsat på hos några som hade valpar o de var så snabla söta.. o en av dem hade gått till hennes dotter 2 gånger.. När hon berättade så började det spritta i mig med.. tror jag förstår känslan hon hade.. Hon frågade lite och jag ställde motfrågor.. Kan ni? Har ni? osv osv.. Valparna var 6 veckor och jag har mina aningar om att de kanske får en till familjemedlem.. Tyvärr kommer inte det att nyttja mig det minsta för de har flera andra hundvakter.. men det gör inget.. jag är bara glad att hon ville dela med sig av sin glädje och upplevelse  :-)

Nu ska jag börja planera för sänggående.. tror jag ska spänna en lina ovanför sängen o se hur långt jag kan balansera utan att drumla ner..

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Håller helt med om att det blir himla drygt att behöva åka utomlands för att handla.
Snart får du sluta skriva om hundar(skämtar bara). Jag riskerar att impulsköpa en eller stjäla en liten hund från någon svagare liten tant. Du skriver så innerligt att jag riktigt känner hur gosigt det skulle vara att ha en liten hund.Men jag har inte riktigt möjlighet att sköta en hund. Fasen att det är så många mil till världens bästa hundvakt- Excessa!

Postat av: Visionary soul

Ja, visst känns det lite konstigt, och inte så miljövänligt, att behöva åka utomlands för att handla... ;-)

Jag tror att... cyklandet ger kanske inte riktigt samma slags motion som promenerandet. Fast jag tror att en viktigare fråga är - hur får cyklandet/promenerandet dig att må? Har tänkt på saken själv eftersom cykeln fått komma fram igen nu. Å ena sidan har jag de senaste veckorna kommit på, på promenaden halvvägs till jobbet när cyklar svischar förbi, att oj vad mycket mer i tid jag skulle komma till jobbet om jag tog cykeln... ;-) Med cykeln blir det mindre stressigt på morgonen hemma, men promenerandet ger ett annat lugn i själen... har jag konstaterat, för mig. Hur är det för dig?

2007-03-27 @ 08:40:53
URL: http://visionarysoul.blogspot.com
Postat av: Nina på Johangården

hm, jag tycker inte om att frysa och inte att svettas... det ska vara LAGOM hela tiden. Men lagom är det aldrig. Dock har jag inte använt långkallingar på hela vintern. Det är skönt för med långkallingar känns det så instängt och bökigt.

2007-03-27 @ 13:08:11
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

Tant.. *smilar* Nähä, tänker jag inte alls göra.. Försöker ju bearbeta dig så du flyttar norrut o skaffar hund.. då lovar jag att vara hundvakt både kvällar, nätter och helger :-)

VS.. Nä, just det.. o så blir det lite väl långt att promenera till utomlands för o shoppa en liter mjölk ;-)
Jag tror inte heller att cyklande förbrukar lika mycket energi som gående. Och i gåendet kan man, utan risk för livhanken, viffla med armarna om man vill förbruka lite extra energi ;-) Har funderat på saken och jag blir nog en som "svischar förbi" när jag cyklar. För att förbruka energi så ska det trampas fort och det gör ju i sig att hastigheten ökar, vilket kan leda till aningens tunnelseende och stressbeteende.. I promenerandet får jag tid att se saker omkring mig och jag kan stanna mitt i ett steg för att upptäcka något i närheten. Promenerar jag så är det också lätt att backa 2 steg utifall nyfikenheten väcktes av något som jag nästan missade. Sitter jag däremot på en cykel så missar jag många tillfällen till upptäckter eftersom jag inte ens hinner upptäcka dem innan jag svischat förbi.
Men jag vet inte om jag är redo att promenera hela vägen både morgon o kväll. Fast då är ju frågan: Vad gör jag av tiden jag sparar genom att cykla? En promenad när jag kommer hem eller "bara" latande/datorsittande? Det är ju ändå rätt smart (inbillar jag mig) att motionera lite när jag är på väg till/från något.. :-) O så är det väldigt billigt jämfört med gym (som jag ju än så länge är lite allergisk mot) ;-)

Nina.. Du har helt rätt i att Lagomt är skönast.. men det är svårt hitta dit.. Har, just nu, väldigt tunna långkallingar för utan skulle jag förfrysa rumpan..

2007-03-27 @ 18:59:13
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback