3-dagarsvecka..

.. är alldeles lagom lång vecka att jobba.. Många pratar om 6 timmars arbetsdag men jag skulle vilja prata för 3 dagars arbetsvecka istället.. Alldeles alldeles uuunderbart! Speciellt som silvertejpen fixade så inga bromsklossar låg på cykelfälgen, vilket gjorde att cykeln rullade väldigt vänligt och lätt när jag i alldeles alldeles lagom temperatur på ca 6 röda grader for iväg i morse.. Livet kändes lätt i morse men det berodde nog mest på att jag fått sova hela natten utan avbrott för vaknande och funderande.. SååÅ skönt!!

På jobbet var också många andra mycket mindre gnälliga än andra dagar, eller var det så att jag inte hörde gnället.. kanske var det en kombination.. Själv var jag nog mest aaningens spanande och förväntansfylld.. Snablar oxå, jag tror jag blivit full i sjutton.. Igen! Men den här gången är jag bara sååå försiktig så ingen annan kan ens ana någonting.. Jo, det är säkert! Jäättesäkert! hmm..

När jag, P och bj gick från fikat så undrade bj hur det gått för J.. P sa att han skulle vara ledig idag.. Nä, sa jag, han skulle jobba idag.. När vi går förbi hans rum så sitter han där.. Eftersom vi alla var lika nyfikna hur det gått på resan så nästan kastade vi oss dit.. P slår sig ner i en stol, bj står med kaffekoppen i handen och jag lutar mig, lagomt avslappnad, mot ena dörrkarmen och allas blickar vilar på J medans han berättar hur det vart.. väldigt intressant och spännande.. förmodligen något Jag aldrig kommer att råka ut för.. Nervöst hade det visst varit.. och det förstår jag.. Själv vet jag inte om jag hade utsatt mig för den påfrestningen, men det är ju lätt o säga eftersom jag trivs med mitt jobb..
Jag förstår inte alls varför jag är så fruktansvärt medveten om människors, inklusive jagets, kroppsspråk och vad de, och jaget, väljer att titta på.. J´s beskrivelse var fängslande och vi lyssnade alla 3.. Men ta mig sjuttsingen, om jag ser på händelsen från en utomståendes perspektiv så var P och bj aningens vid sidan av.. Men förmodligen var det så att J berättade för till den som ställt frågan om hur det var.. eller också drunknade han i frågeställarens ögon.. eller också tyckte han bara att frågeställaren hade ett fruktansvärt konstigt kroppsspråk eftersom hon öppnade upp väldigt mycket och visade hur mycket som helst att hon välkomnade minsta lilla tanke till närmare kontakt.. Det är lite knepigt det där för jag vet, inside information, att frågeställaren gjorde allt för att stänga till lite och hon försökte verkligen lägga armarna i kors framför bröstet.. Men jösta vad hon misslyckades.. Ja, det var nog dagens, förmodligen veckans eller kanske till o med månadens, största nederlag.. Hur hon än tänkte och försökte tvinga armarna till en annan position så gick det inte.. Äädrans kropp som bara bestämmer sig själv för att tala sitt eget språk..

Lunchen tillbringades till att börja med med lite gemenskap i ett korsord.. de andra gick och jag blev ensam med det, vilket kändes väldigt skönt för då bidde det tyst och lugnt i lunchrummet.. sen kom en annan korsordslösare in o tog helt över det jag gjorde.. eehumm.. hon drog tidningen närmare o närmare sig o pratade mest för sig själv och rätt ut i luften.. Äschan då, ibland är man ju bara så, med skygglappar och mest instängd i sitt eget.. i alla fall är jag så.. Jag valde att diska mina lådor och fixa lite kaffe.. smakade på min smoothie som bestod av apelsin, päron, banan och massa vindruvor samt ett par droppar tabasco som gav ett litet sting till eftersmak.. Eftersom jag visste att korsordsövertagerskan skulle vara tillbaka på sin plats kl 13,00 så hade jag koll på klockan och en minut innan tiden gick ut så frågade jag henne hur mycket klockan var.. Jag fick fråga 2 gånger innan hon hörde mig o när hon insåg vilket slag som var slaget fick hon bråttom och jag fick korsordet alldeles för mig själv..
Jag gissar att hon är lite nere för att den hon haft bäst och mest kontakt med har passerat pensionsåldern och från o med nu bara ska jobba 2-3 dagar i veckan.. Ensamhet är inte lätt att hantera när man inte väljer den själv..
Men, man har också valet och väljer sina egna känslor när något händer, oavsett om man själv valt händelsen eller inte.. Jag tror, inbillar mig, att hon känner sorg och saknad och det kräver sin tid och sin process..
Efter en stund kom en "gammal" fikarumskompis in.. en härlig tjej som jag fick ett trevligt, fnissande samtal med.. Hon fick smaka lite av min tabascosmoothie och sa att den var god.. själv hade hon aldrig tänkt tankenkrydda med frukt.. Detsamma sa bästa jobbkompisarna när de sen fick smaka.. o dom är sällan sena att säga om de inte tycker om en sak så jag sträckte lite på mig.. snart är jag en liten smoothiekonstnär..

Eftermiddagsfikat ska vi inte prata om.. När jag kom in i fikarummet såg jag, i ögonvrån, att det fanns 1 ledig stol vid "mitt" bord.. o så stod det 2 människor före mig i kaffekön o vi brukar dela samma bord.. Jaja, jag kunde ju inte tinga stolen o sen hämta kaffe.. lika lite kunde jag gå före i kön o ta den stolen.. så jag andades djupt och verkade oberörd.. hehe.. När jag fick mitt kaffe så hade de som var före mig valt att lämna den lediga stolen till mig.. hmm.. Förmodligen hade de viktiga saker att diskutera med andra människor o det var Därför de lämnade den lediga stolen till mig.. för de har nog inte den minsta aaning om vad andra tycker, tänker o känner..

Hemcyklingen var också lätt fast jag valde att använda snäppet högre växel än cyklalättväxeln i uppförsbacken.. inbillar mig att det är bra för hjärtat och lungorna..
Motionerade bilen o for iväg o inhandlade lite råvaror inför helgens matlagning.. rödspätta (fryst), blandfärs, sötpotatis (vad gör man med såna?), frächa morötter, färska champignoner, citron, kiwi, banan o lite till.. Förhoppningsvis blir det några lunchlådor...

Vägen är omväxlande märkt med 70-, 50- och 30- skyltar.. Nästan omedelbart jag svängt ut på "stora" vägen så fick jag en bil som låg 2 meter bakom mig.. och, konsigt eller inte, jag blir stressad.. Den första reaktionen som jag känner att jag skulle vilja göra är att tvärnita bara för att få se om kvinnan hinner reagera innan hon smäller in i baken på mig.. Fast att göra något sånt är inte speciellt smart eftersom jag ju läst om whiplashskador o någon sådan vill jag inte ha! Valde att luta mig mot nackstödet och hålla den hastighet som det stod på skylten vi just passerat.. När vägen blev bredare och tvåfilig så blåste hon om mig så det yrde runt öronen.. Okej, det var hennes val. Själv funderade jag på vad hon skulle säga till barnen utifall de frågade varför alla andra åkte saktare än dem o därför bromsade all annan trafik.. Vilket beteende får de barnen med sig till sin vuxenvärld..
Kanske skulle jag inte säga något om föräldrars handlingar eftersom jag själv inte har barn.. men, jag har varit barn och därmed har jag rätt att reflektera utifrån ett barnperspektiv.. Kommer de att ta med sig att om man är stressad o irriterad så är det okej att strunta i hastighetsskyltarna? Kanske är det till o med så illa att det är deras fel att de måste åka för fort? Kommer de att tycka att alla som håller fartbegränsningarna är idioter? Många tankar virvlade genom huvudet och jag fortsatte hålla den fart som stod på skyltarna.. Fast det var lätt eftersom jag känner vägen.. och så tycker jag att det är väldigt skönt att glida omkring i 30 km/h. Jag hinner se vad som händer runt vägen och jag tillåter mig själv att andas.. och i o med det så får jag tillfälle att stillsamt njuta lite av färdvägen..

Började spela Anastacia och fick en halvtimmes vild dansryck.. städade badrummet och tog en skön kvällscykeltur.. Har hittat en 7- minuters bortväg som tar ungefär lagomt dubbelt så lång tid när jag ska hem.. och 20 minuter är alldeles lagom cykeltur för jaget.

Känslan jag har just nu är lite svår att beskriva.. men jag tror att det är lite som i nedanliggande video.. mest blickarna då eftersom jag sällan kysser någon och än mer sällsynt är det att jag slår någon.. men ögonblickar är jag ofta öppen för och längtar efter..



I morgon ska jag sova.. o på eftermiddagen har jag bestämt jag ska vara tvättant.. kanske blir jag lite cykelreparatör.. o evenuellt blir det ett par - fyra styrketräningspass genom att bära sommmardäcken 4 våningar upp till vinden.. förmodligen blir det till att använda hissen..

Önskar Dig en skönt självisk helg!

Life is beautyful!

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Vilken TV-serie är Bäst?
Du har väl röstat... :-)

Postat av: Nina på Johangården

*flinar*
någon kanske ska lyssna lite på sin kropps språk... inte streta mot

Ha en skön helg!

Och jag tycker att sötpotatis är äckligt. Men smaka du, många gillar den.

2007-05-05 @ 15:43:08
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

Jörgen.. Hmpf.. fanns ju inga brittiska serier med där ;-)

Nina.. hmm.. nja, eller nå sånt.. vet ju int om kroppen är så smart jag.. hehe
Japp, ska vara lite modig o prova något jag itne smakat förut..

Tack! Hoppas du också får en skön helg!

2007-05-06 @ 13:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback