Torsk..

.. vet väl alla (?) att den är rödlistad.. Nu  har även rödspättan blivit rödlistad.. På Världsnaturfondens hemsida står följande: På rödlistan över de mest hotade arterna som säljs i Sverige finns, enligt guiden, fortfarande bland annat torsk, blåfenad tonfisk, hajar och ål. De flesta torskbestånd är idag överfiskade och nära varannan torsk är illegalt fångad. Nya fiskar på rödlistan är marulken och rödspättan, två arter som hotas av överfiske i Europa och som fiskas med trål ? en fiskemetod som ofta medför stora mängder bifångster och skadar havsbottnarna. 

Jag gillar rödspätta o äter nog det 1-2 gånger/vecka men nu får jag försöka hitta någon annan plattsfisk.. hmm.. O jag som inte är någe bra på fisk... men gott är det o än har jag itne blivit för gammal att lära mig saker.. 

1,5 vecka har jag tillbringat fritiden med att leta efter säkerhetsdosan så jag kan betala mina räkningar när den dagen kommer.. men inte hittade jag den heller.. Försökte med att vissla både naturligt o med en sån däringa hundvisselpipa men den vägrade komma fram.. I dag ringde jag o spärrade den o tänkte jag får vänta på en ny till de skickar med posten.. det behövde jag inte för min bankman sa jag kunde gå o hämta en på banken o den ligger ju bara tvärs över korsningen.. så jag knallade över o förklarade mitt ärende.. Lite skumt tittade de på mig eftersom jag hade tofflorna på mig, men ny dosa fick jag i alla fall eftersom jag kunde legitimera mig..

När jag cyklade hem i dag så regnade det och det var så härligt att höra dropparna falla på hjälmen o regnkläderna.. Det kändes som att de tvättade bort en massa damm som länge legat o grott, både inombords och utomhus.. Rena rama upplivningskuren..

Annars knallar livet på o jaget har fullt upp att leta efter leenden eftersom det känns som att hon tappat bort sitt eget.. Men det är "bara" den vanliga vårtröttheten o så småningom går det över.. o jag är Tacksam att jag inte är allergiker o drabbas av rinnande näsa o röda ögon nu när pollenperioden hälsar på..

Ja, jsut det, något som är positivt är att jag snart måste köpa hägnslor för jeansen har fått en tendens att börja glida ner.. eller också är det bara så att det är magen som putar ut så mye att de halkar ner över den.. ;-)

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Äntligen är du här! Jag har gått här och letat efter dig och inte sett mer än gamla ord...

Att gå i tofflor till banken är väl inget konstigt? De får bankmänniskorna stå ut med tycker jag. Värre har de väl sett, utgår jag från. Tofflor är väl en baggis!

Postat av: Lena

HOPPAS HON HITTAR LEENDET IGEN....KRAM

2007-05-19 @ 01:54:16
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Hallåååå lilla Excessa... var har du gömt dig?
*kastar ett leende på dig*

2007-05-19 @ 11:26:30
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

Nina.. Tack för att du tittar till mig.. o kastar leenden.. Behövs lite sånt nu..
Lena.. Det kommer det kommer.. Inbillar jag mig i alla fall.. KraaM

2007-05-20 @ 15:11:42
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback