Idag har bilen..

.. varit hos doktorn så nu mår den bra igen.. Hur länge vet jag inte men det kan man ju aldrig veta.. alltså vad som händer imorgon.. Bilen mår bra men det svider i plånboken.. ett nödvändigt ont eftersom jag är lite bilberoende.. Bildoktorn var i alla fall Mycket trevlig o sånt uppskattar jaget..

I går när jag kollade på nätet angående telefonflytt så stod det att jag måste anmäla 3 veckor i förväg.. Oooppsi och Ojdå.. är ju bara 2 veckor kvar.. fast jag har ju i o för sig besittningsrätt till sista juni så det är ju egentligen ingen panik.. ringde min telefonoperatör o efter ca 6 minuters telefonkö kom jag fram.. Hon frågade när jag ville ha flyttning o jag sa att det blir väl om 3 veckor från idag.. Ja, men vill du ha det tidigare så kan vi ju titta om det går. Jag ser det på en gång när jag knappar in.. Ja tack, den 19 juni i så fall.. o det verkar fixa sig.. i alla fall på papperet.. Oavsett om det hade gått att fixa eller inte så var hon oxå Väldigt trevlig.. Tycker om trevliga människor jag!

1,5 timme innan det var dags att stänga butiken så ringde en kund angående ett heldagsuppdrag på onsdag.. ett Besvärligt sådant.. lovade att göra vad jag kunde o ringa tillbaka innan jag gick hem.. Fick inte tag på den/de människorna jag Ville prata med så jag ringde en annan.. o han lovade åka.. Ringde tillbaka till kunden o sa som det var; att jag hoppas det kommer någon på onsdag men att osäkerheten är Stor! Men kommer det ingen så är det bara att ringa så försöker vi ordna det på nåt annat sätt.. Kunden var oxå trevlig.. Tycker om trevliga kunder jag!

Fick ett litet rosa kuvert i dag i postlådan.. eller heter det brevlådan.. hmm.. det var i alla fall adresserat till mig från Sveriges enda cancerförsäkring för kvinnor..
Visst låter det bra..
Om jag får bröst- eller underlivscancer ger försäkringen mig ett engångbelopp på 50 000 kr + 5 000 kr/månad i 12 månader..
Ju tidigare jag tecknar försäkringen desto lägre månadsbelopp får jag.. en 18-åring betalar bara 27kr/mån, men jag som är 42 betalar 67kr/mån..
För att stödja svensk cancerforskning skänker dom HELA den första månadspremien till Cancerfondens insamling Rosa Bandet!

Fast den dagen jag fyller 65 år slutar försäkringen att gälla!

När jag läser den söta rosa broschyren står det
"Varje dag, vecka efter vecka får bortåt 30 svenska* kvinnor reda på att de har cancer i bröst- eller underliv. "
* www.cancerfonden.se

Siffran ger mig ett slag i ansiktet.. 30 kvinnor per dag som får diagnosen.. i lilla Sverige..

Eftersom de hänvisat till cancerfonden så känner jag att jag måste kolla.. Är det verkligen så många.. för är det så, så står jag på tur nästa gång..

På cancerfonden hemsida står det att mellan 15 och 20 kvinnor per dag får veta att de drabbats av
bröstcancer..
"Bröstcancer drabbar framför allt äldre kvinnor. Hälften är över 64 år när de får diagnosen. Mindre än fem procent är under 40 år."


Cirka 7 st/dag får veta att de drabbats av underlivscancer..  "Livmoderkroppscancer drabbar framför allt äldre kvinnor och sjukdomen är mycket ovanlig före 40 års ålder."

Summerar man så blir det bortåt 30 kvinnor/dag..
Ja, det är skrämmande siffror! Hitintills har ingen av mina vänner o kompisar (vad jag vet) fått cancer.. men ju äldre jag blir desto närmare kommer den dagen någon av dem, eller Jag, får beskedet..

Men VARFÖR i all sin dar gäller försäkringen bara fram till och med den dagen jag fyller 65 år? Sen då? Är livet efter 65-årsdagen intet o noll värt?

Själva försäkringsformen verkar ju rätt vettig eftersom en cancerprognos nog ställer livet på huvudstupa o all tänkbar hjälp är välkommen.. men som jag ser det så behövs nog hjälpen ännu mer på ålderns höst.. men pang bom så slås dörren igen..

Nej, fortsätter leta priser till rasspecialen som går av stapeln den 17 juni i Vännäs.. samtidigt som jag passar på att fylla några flyttkartongen..

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Det är väl tvärtom konstigt att man är värdefull SÅ länge...;)
Jag tycker det varit alldeles för många runtomkring mig som drabbats av cancer. Kanske för att jag blir äldre - och så även mina vänner... Av detta har jag lärt att vara glad och tacksam varje dag som jag är frisk.

Den där försäkringen väcker säkert skräck hos många...törs jag låta bli? LIkadant som med välgörenhet till cancerfonden... törs man låta bli?

Postat av: Excessa

Bloggblad.. Ja, det kan kanske ha med åldern att göra.. men bara kanske.. ;)
När jag läser den lilla söta broschyren så väcks rädslan o tankarna som du skriver kommer.. törs jag låta bli? Men det är inte förrän på Baksidan av anmälningsblanketten som det står att den bara gäller t.o.m. den dagen jag fyller 65 år.. o det är det som känns en aaanings irriterande.. De spelar på rädslan o fort är det gjort att man fyllt i namn o adress o skickat in det.. speciellt som det även står att sista svarsdatum är 30 juni 2006 vilket känns som att man måste skynda ännu mer..

Jag missunnar ingen att få all tänkbar hjälp som behövs när och om man får prognosen.. det är den där åldersbegränsningen som jag inte gillar.. Så jag fortsätter att fundera ett tag till om jag vill o har möjlighet att betala totalt nästan 18 000 kr.. fast blir jag drabbad innan jag är 65 så får jag ju å andra sidan 110 000 kr.. men då kommer frågan om jag måste skatta på pengarna.. har inte tänkt så långt o hittar ingen info om det..

Svårt..

2006-06-07 @ 22:01:15
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback