Hundkoll..

.. ja, lite har jag kanske.. haft hund i 13 år.. gått kurser med dem.. utbildat mig till handledare.. aktiverat mig med mina hundar.. Men jag är ingen instruktör och jag har inte tävlat på elitnivå.. för oss var aktiveringen alldeles på lagom nivå för oss.. att vardagen fungerade o så lite tävling och utställning..

Jag gillade programmet.. fokuseringen på att det är hundägarna som ska utbildas..

Kände igen väldigt mycket från de kurser jag gått och hållit.. Första kurstillfället.. Det är väldigt svårt att ta till sig vad en handledare/instruktör säger till en.. Man tycker att alla tittar på en, man spänner sig o vill att hunden ska "sköta sig", och man är stel som en pinne..

- Var roligare!, säger instruktören, o gå inte och titta på hunden hela tiden. Det är inte du som ska fråga om den vill följa, den ska följa Dig för att det är kul..

Man hör orden.. reagerar med att bli ännu stelare o försiktigt pipa "duktig vovve".. Inom sig skriker man, Jag; Jag Är rolig.. ser du inte att jag slår volter och rullar runt i gräset..

När jag höll kurs så brukade jag visa med vovsan lite hur man kan och får vara ibland.. eftersom hon var väldigt lekfull så drogs hon till andra lekkamrater.. i en sådan situation hjälpte det inte om jag ropade, skrek, lockade.. den andra hunden var ju bara så mycket roligare.. Men om jag började slå kullerbyttor och lägga mig på rygg o vifta med fötter o armar.. Då blev jag roligare och hon avbröt det hon höll på med.. jaa, för det mesta i alla fall..

När en av de medverkande hundägarna presenterade sig sa hon att deras hund var som ett tredje barn.. men att det inte går att beskriva för den som inte upplevt det.. Och fast jag inte har några barn förstod jag precis vad hon menade..

Igenkännandet


Läderbältet
runt midjan
i hällorna på jeansen
sista hålet är nådd
snart räcker det inte till

I går
fanns det 3
eller var det 4
överblivna i reserv

Idag är de slut
finns inga nya att hitta
varken i märkesbutiker
eller
kom-hit-o-spara-pengar-när-du-handlar

Men en promenad
i
kvarteret
igenkännandelandet
en timme eller
kanske 2
halvtimmar

Den promenaden
underlättar
minnet kommer ihåg leendet
glädjetårar


Kommentarer
Postat av: det handlar om mig

Jag har en goja som är mitt tredje barn...När hon roppar "mamma" svarar jag och kommer. När jag vill att hon ska komma till mig säger jag "kom till mamma"
Det låter knäppt men som du beskriver så väl " att det inte går att beskriva för den som inte upplevt det"
;=)

2006-04-13 @ 00:10:25
Postat av: Bittan

Från att ha varit smått rädd för hund, så är jag idag en "hundmänniska" Jag har en kontakt med hundar som inte går att beskriva i ord..Och det är en underbar känsla ! Och självklart är min hund mitt barn,en familjemedlem som dom andra !*Självklart*
Glad Påsk från en tant till en annan !

Postat av: Excessa

det handlar om mig.. Knäppt? Nej, inte alls.. Fullt naturligt! =o)

Bittan.. Så underbart att kunna jobba bort en rädsla och sen få något så värdefullt.. Nästan som att vinna högsta vinsten på lotto.. Nej, förresten, Bättre än högsta lottovinsten..
Glad Påsk önskar jag Dig och Molle =o)

2006-04-13 @ 19:48:56
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback