Fullt hus..

.. med drygt 100 kg hund här.. men det är inte så farligt.. har varit med om att ha kring 180 kg hund i koppel ibland.. då var det spännande att möta andra hundar.. tur att jag hade 3 koppel att hålla i annars hade det kunnat gå tokigt..
Nu är det också 3 koppel.. 2 lite tokiga pöjkar o en stor o stabil Madamm.. pöjkarna är kära men inte hon.. kanske är det hennes integritet som gör dem så.. hon fjäskar inte det minsta..

Gav dem en stund till att hälsa på varandra.. Madammen gick runt o kollade, o möblerade samtidigt om lite.. i alla fall de möbler som står fritt.. hihi.. lite typiskt rasen kanske.. vovsan gjorde likadant.. killarna hängde i svansen på henne, kära som klockarkatter..

Lillhårbollen trodde hon var en häst o försökte ju rida.. oj, vilket misstag.. Madammen vet vad hon vill.. o inte vill.. rätt så hög tröskel har hon, men gränser får inte överskridas..

Gammelhårbollen försökte charma henne med skönsång.. ingen lycka där heller..

När jag tyckte att hälsningsceremonin var klar så tog jag fram min manliga sida.. ja, alltså basrösten.. o sa åt pöjkarna att NU det räcker o det är dags för dem att lämna henne ifred.. lillhårbollen var med på noterna nästan på en gång.. gammelhårbollen däremot försökte skylla både på dålig hörsel och kort minne.. men envisast vinner..

Nu, efter cirkus 30 minuter, ligger alla 3 o bara är.. nja, närapå i alla fall.. pöjkarna kikar på´na o det riktigt syns på dem att de funderar på hur de ska bära sig åt för att få henne att falla för dem.. Madammen bor ju på landet o är inte riktigt van vid att ha en balkong så hon måste ut o kika emellanåt när hon hör något.. däremellan kommer hon o puttar på min arm.. eller sätter sig med rumpan i soffan o lägger huvudet på bordet..

Just nU ligger lillhårbollen utslagen på sidan bredvid balkongdörren.. gammelhårbollen ligger alldeles bredvid min stol ihopsnurrad som en makaron.. o madammen snett bakom mig med huvudet på tassen.. Lugnet har återvänt efter hälsningsceremonin..

Apropå min manliga sida, basrösten.. den finns hos alla.. o jag har fått träna för att hitta den.. När man jobbar med hundar så får man leta fram sin teaterapa.. för det hjälper inte att med gäll röst försöka tala om för en hund att vissa saker inte är tillåtna.. o istället för att tjata, tjata, tjata så är det, ofta, bättre att säga ifrån på en gång.. hundar lär sig väldigt fort om det behövs en tillsägelse eller 17.. o jag vill inte använda 17 "Sluuuta nuuu" innan hunden lyssnar.. o sen explodera i riktig ilska när hunden inte lyssnar.. Den enda som kan bestämma hur många ord jag behöver är Jag.. Vilka gränser sätter jag..

Jag har ju också den fjantiga sidan av mig.. lekrösten som låter som porlar som ett skratt.. nuuu är det BUS med stora bokstäver..
Den lugna sidan som visar att inget finns att vara rädd för..
mm mm mm

Vi kan göra så otroligt mycket med rösten.. och med kroppsspråket.. Det gäller bara för oss att hitta de där gömda rösterna.. o ge hundarna rättvisa möjligheter att förstå vad vi menar..

Oj, nu är det dubbelsimhopp på televisionen.. det är kul att se på.. själv skulle jag aldrig ge mig på att ens försöka mig på simhopp.. oavsett om det är från 1-meterstrampolinen eller den som är 10 meter upp i luften.. än mindre hoppa samtidigt som någon annan.. vissa är mer o andra mindre synkroniserade.. men vinnare är de allihopa eftersom de i alla fall försöker..

Månntro hur många som får plats i soffan min.. alltså hundar, inte simhoppare, för dom är ju nere i Budapest..

Btw.. vi har en svensk kille, José Egana, som blev 9:a i kvalet på 3-meterssvikten och kvalificerad till finalen i kväll..

Kommentarer
Postat av: Ninni

Den rösten tar jag fram på jobbet ibland...funkar på barn också!

Ha en skön kväll!

Postat av: Nina på Johangården

Ser hundarna för mig när jag läser... vad är madam för ras?

Och visst är det mysigt med en stor hund som sitter som en människa... min Bortbyting sitter i trappan och på saker som är i precis lagom höjd för honom. Sitter som vem människa som helst, och skrattar man åt honom så flinar han stort och tror att han har gjort nåt bra. Och det har han ju :-)

2006-08-04 @ 21:59:43
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

Ninni.. Aha, barn är som hundar då.. eller tvärsom kanske..
Tack och ha det gott du med!

Nina.. Madammen är en stor o stadig (men inte tjock!) leonbergertjej.. o soffan är i lagom höjd för hennes rumpa.. ibland tycker hon även att mitt knä är lagom för hennes rumpa.. hmm..
Visst har Bortbytingen gjort någe bra när han får dig att skratta.. :-)

2006-08-04 @ 22:16:01
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Ah, vad mysigt med en leonberger...

2006-08-05 @ 23:21:53
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback