Dagen I dag..

.. har verkligen påmint mig om varför jag inte kände mig riktigt hemma när jag bodde i Svalöv.. o det har inget att göra med dialekter, för de flesta där nere förstod ändå vad jag sa.. Nej, det är mörkret, blåsten och regnet! Det spelar ingen roll hur många gatljus eller billyktor som försöker lysa upp tillvaron, det hjälper inte.. Var bort på lejonträningen o det var tur att jag hade en liten aning om hur vägen går för annars hade jag nog åkt tokigt..
Fast, det kunde ju vart värre! Till exempel om det varit underkylt regn.. då hade jag nog åkt ner i diket.. o rutorna hade blitt som rena rama träningspasset att skrapa.. hmm.. men träning är ju gott sägs det..
O hade det blåst så träden skramlade omkull så hade jag kanske inte alls kunnat komma fram o då hade jag inte fått träffa "mina" tokglada lejonmadammer..
O hade billyktorna vart trasig så hade jag inte kommit mig någerst överhuvudtaget.. o då hade jag blitt utan både mjölk o smörgås till morgongröten i morgonbitti..
När jag tänker efter så har det nog itne vart så himla hemskt ändå..

Men jag längtar i alla fall efter SNÖ! ! !

I morgon ska jag på en föreläsning.. Ord har makt, retorik ger möjligheter! Mmm, det ska bli spännande! Eftersom jag ofta har en liten aning om vad saker o ting är men svårt att förklara så googlade jag lite:
Retorik betyder talarkonst, vältalighet och vältalighetslära. Aristoteles kallade retoriken läran om konsten att övertyga. Det är också den tolkningen som kommer att gälla på denna sida.

Låt oss säga att retorik är läran om hur man på bästa sätt övertygar människor. Det viktiga är då inte att vara sann utan att vara sannolik nog att bli trodd. Retorik är det sannolikas konst, där är alla medel är tillåtna. Detta synsätt, som ytligt sett ser ut att ta lätt på sanningen, är förmodligen också orsaken till att retoriken under lång tid varit i vanrykte. Förklaringen hittade jag här!
Ja, det blir intressant! Eftersom vi fick ta med oss någon som vi trodde är intresserad så frågade jag min närmsta bloggranne.. o hon tackade Ja! :-)
O så blir det lite gratis middag! O det kan man väl inte tacka nej till! ;-)
O en försmak av luciafirandet! :-)

Denna vecka har jag tidig fika o lunch.. o i dag frågade P om jag ville med o käka palt på onsdag! Jaa, jättegärna! Han o F har börjat göra det till en vana att gå o äta palt en gång i veckan, o palt är ju bara så gott så jag kan nog också göra det till en vana.. o får man trevligt sällskap på köpet så är det ju bara en bonus! :-) Förvarnade bästa jobbkompisen att jag nog kommer vara en anings borta då på eftermiddagen för paltkoma är inte att leka med..

O på torsdag kväll kommer en liten lejonpuppy hit några timmar.. jaget är väldigt Tacksam för att ha fått matte o husses förtroende att få ha honom här :-)

Hmm.. nu när jag börjar titta lite närmare på den där retoriksidan.. så blir jag lite fängslad.. Det är bara korta förklaringar o mycket finns att lära mer.. men men.. Hela jaget fylls ändå av ett litet leende..

I dag har ändå varit en bra dag.. Speciellt eftersom jag fick stänga butiken o gå hem när klockan slog 17,00.. o så avslutar jag dagen i dag med ett leende på läpparna.. Gott!


Kommentarer
Postat av: Blackout

Vi skåningar lever i en grå soppa fr.o.m nu och ca två månader framåt. Sedan kommer ljuset.
En gång bodde jag 3 månader 10 mil norr om Östersund, men höll på att bli knäpp av vårvintersnön som aldrig försvann. Fast med facit i hand...det ville den inte här i våras heller.
Kanske ett ljusterapirum vore modellen. Det har jag funderat på :-)

Postat av: Excessa

Blackout.. Jo, jag vet, eller inbillar mig i alla fall det efter 1 år i skåne..
Just nu skulle jag behöva lite, nej MYCKET, ljusterapi.. oftast kommer ju den i form av snö men icke i år.. Fast vovvar är ju också rena rama terapin :-)

2006-12-15 @ 22:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback