Vid halv 10-tiden bestämde..

.. jag mig för att åka o umgås med hundmänniskor.. gissa om det blev fart på mig eftersom vi skulle träffas kl 11 hos familjen H som bor omkring 8 mil härifrån.. när jag klädde mig funderade jag på vilken väg jag skulle åka.. o kom fram till att om jag åker förbi den macken så är det bara att fortsätta sen.. hahaha.. när jag kom fram till tänkta korsning o började blinka vänster råkade jag titta på vägskylten.. E4 norr.. Åt höger.. ja det var bara att vända o rikta näsan åt andra hållet..
Jag hade i alla fall noggrannt skrivit upp vägbeskrivning till familjen H så dit kom jag utan problem.. i sista minuten för de hade startat bilarna för att åka till sjön.. eftersom jag är både badkruka o är allergisk mot solen (soleksem), så hade jag varken bikini eller baddräkt med mig så nu blev jag bara bränd i ansiktet o halsen, armarna, fötterna o under knäna.. om jag låter rödskinnet vara i fred så blir det förhoppningsvis inte så mycket kliing..

Det första hundarna gjorde var att hoppa i sjön, badälskare som dom är.. sen kom mattar o hussar i också.. några med våtdräkt fast än det var 20 grader i vattnet.. men våtdräkt är nödvändigt när man tränar water trail eftersom hundarna, utan att mena det, ofta kommer när o råkar riva lite med klorna på ben o armar..
Var lite hjälptränare åt dem som tränade på bl.a. hämta förare i vattnet.. då stod jag på land o höll hunden medans matte/husse simmade ut en bit.. sen släppte jag o hunden simmade ut till föraren som tar tag i pälsen o dras in till land av hunden.. ett annat moment är att en förare ligger ute i vattnet o hunden tar tag i ett rep med en livboj i andra änden o drar ut den till föraren som sen håller i den o blir dragen in till land..
Det kan också vara en båt som ligger en bit ut som hunden simmar ut till o tar repet o drar in båten till land..

Mycket apportering är det så hunden måste kunna det rätt bra..

Annars så börjar man med att hunden simmar brevid föraren utan att klättra på den, vilket kan vara nog så svårt ibland.. för matte/husse ligger ju med ansiktet i alldeles lagom höjd så många hundar blir full i lek o vill busa o pussas.. då är det verkligen nödvändigt med våtdräkt..
Sen ska hunden hämta ett föremål som kastats ut i vattnet o bära upp det på land..

I högre klasser lägger man ut 2 föremål (ex en flytväst o en plastpaddel) i vattnet o hunden ska utföra "riktad apportering".. dvs hämta det ena föremålet först o det andra sen.. men i den ordning föraren bestämmer, inte den hunden vill..

Newfoundlandshundar, leonberger o landseer får delta i officiella tävlingar men andra får ju träna o tävla i inofficiella tävlingar.. Mer information finns här..

Dumt nog tog jag inte med min våtdräkt eftersom jag bara tänkt stanna en stund.. o den har förresten numer inte plats för jagets mag.. men för en av dem som var där råkade dragkedjan i hennes gå sönder så då hade hon ju kunnat ta min.. kanske kommer hon förbi i veckan o prövar o förhoppningsvis passar den henne..

Hem hittade jag utan att åka fel en enda gång.. men hujedamig vad folk har bråttom på vägarna.. kör om både före backkrön o innan kurvor.. o det fastän jag höll 110 som det stod på skyltarna.. tur jag hade ratten att hålla mig i för ibland vart jag rent utav skraj..

Nu ska jag lägga lite våta kalla omslag på armarna.. tror jag..


Kommentarer
Postat av: Ninni

Nu vet jag lite mer..tack!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback