Det är skillnad..

.. på fart.. o fart..

Hörde i fikarummet att det pratades om semestrar o bilåkning.. vägarbeten o hastigheter..

En av dem som satt där sa att när man ska någonstans så vill man ju komma fram så fort som möjligt.. o har man en tid att passa så går det ju fort.. o är det inga andra bilar ute så spelar det ju inte så stor roll om man åker lite för fort..

När hon sa det minns jag hur hennes kommentarer var tidigare i våras.. om trafiken i hennes bostadsområde.. där alla som åkte förbi körde som ena biltjuvar..

Hon är inte ensam om att resonera så.. i morse när jag åkte iväg var det nästan ingen trafik.. men jag valde att ändå puttra fram i 50 km/h.. eller var det 52 kanske.. rätt vad det är kommer det en bil o åker om mig så det bara fladdrar i gardin.. ok, han kanske var sen till jobbet men är det inte bättre att komma senare än inte alls.. om han inte var brandman eller hade nåt annat räddande yrke..

Den här tanten jobbar i en reception o har sina regler för arbetet.. iofs rätt okej regler.. har hon rast får kunderna vänta.. o pratar hon i telefon får nästa vänta.. o visst behäver hon sätta gränser för att det inte ska bli kaos..

Men hur ska vägarbetsmänniskorna kunna sätta sina regler o gränser.. förutom med hastighetsskyltar o eventuella trafikljus.. Vad ska de göra med dem som inte följer detta.. ställa sig mitt i vägen.. eller gå så nära passerande bilar att de skrämmer förarna.. hur de än gör så gör de det med sitt eget liv som insats..

Jo, jag har förståelse för dem som åker fort.. men också för dem som vill att andra håller hastigheten..

men ju mer jag förändras.. desto mer känns det som att det handlar om respekt.. respekt för dem som står utanför bilen.. barnen som leker vid sidan av vägen.. arbetarna som gör sitt jobb på våra vägar.. oavsett om det är mitt på dagen eller mitt i natten.. hastighetsbestämmelserna finns där för dem som bor där jag åker.. ibland kan det verka oförståeligt men vad vet jag om vad som döljer sig bakom nästa kurva.. eller på andra sidan bullerbarriären..

Oavsett hur många gånger.. eller hur ofta jag blir omkörd.. så fortsätter jag att göra mitt bästa för att hålla hastigheten som, pga det ena eller andra, är bestämd.. För mig handlar det just inte så mycket om lagar.. utan mer om att respektera de som är bredvid o på vägarna jag åker..

Kommentarer
Postat av: Visionary soul

Håller med dig, helt rätt. Det handlar om respekt. Hoppas att hon åker fast i en fartkontroll... så kan hon kanske få anledning att fundera på "sin tid och andras tid"... ;-)

Postat av: Excessa

VS.. Ja, men i så fall är det nog hennes karl som åker fast eftersom det ju är han som kör.. hon är alldiles oskyldig *elak jag* ;-))

2006-06-30 @ 21:55:38
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback