En liten notis..

.. blev det i gårdagens ab på nätet.. idag hittar jag den, tyvärr, inte när jag letar o söker..

i getingtidningen skrivs det några
rader..

"Åtalet är det första i sitt slag sedan lagen med förbud mot könsstympning av kvinnor infördes 1982. Sedan 1999 gäller den även könsstympning som utförts utomlands, uppger TT, som även skriver att rätten är enig i sin dom."

Jag letar efter uppföljningar som informerar mig..

"Infubilation (även kallat "faraonisk omskärelse") är den värsta typen av kvinnlig könsstympning och innebär att klitoris, de inre blygdläpparna samt delar av de yttre blygdläpparna skärs bort. Huden sys sedan ihop och ett litet hål lämnas för att menstruationsblod och urin ska kunna passera. Infubilation leder till många allvarliga fysiska och psykiska konsekvenser för den drabbade."

Bara att läsa om det gör ont ända in i hjärtat.. att någon kan göra detta mot ett barn..

Det är inte bara i Somalia och afrikanska länder det händer, som de sa på morgonnyheterna i morse.. det pågår även i andra länder.. hittade en gammal nyhet från 2005..

Oavsett var man bor, var man är född, vilket namn eller vilken hudfärg man har.. så ska man inte behöva vara rädd för att bli utsatt för ord, slag, misshandel, tortyr mm mm

Allra minst om man är ett barn som inte vet något annat än att ens föräldrar o släktningar tar hand om en o vill en sitt bästa..

Gör ett besök hos Waris Dirie..

Betrakta mig som blödig eller vad Du vill.. men jag anser ändå att det här en, av många, oacceptabla saker som sker mot barn..

O politiker ska jag Aldrig bli för bättre än så har kan jag inte formulera mig..


Kommentarer
Postat av: flasknosen

I så fall är vi två blödingar... Omskärelse...jag finner absolut inga ord. Det är absolut genomvidrigt!

Postat av: Nina på Johangården

I så fall är vi tre blödingar... detta helvete ska ingen behöva gå genom. Varken omskärelse eller allt det andra du räknar upp.

2006-06-28 @ 12:21:12
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback