Idag..

.. skiner solen.. o jag tog fram stavarna o tog en prommis.. bara för att jag ville.. till sällskap valde jag E-type.. men det är skillnad på att sitta still o stampa takten o vara ute o gå i takt.. redan efter några minuter var jag varm.. o några sekunder senare kände jag svettpärlorna i pannan och på överläppen.. det är en skön känsla i benen att de fått röra på sig.. musklerna är faktiskt lite trötta.. o jag tänker att jag borde göra det här oftare.. o genast slår jag bakut o vill klappa till någon på käften.. jag borde ingenting! för det är bara mina hjärnspöken som säger så.. spöken som inte tycker att jag gör tillräckligt.. o varför gick jag ut när det finns disk att ta hand om.. för så här kan det ju inte se ut.. Försöker grina illa åt dem.. räcker ut tungan o lipar det mesta jag kan.. HA HA HA.. Du är bara ett hjärnspöke! o jag ska skrämma dig så du försvinner! O det där ordet Borde ska förpassas till någonstans där ingen hittar det!

Läser några bloggar.. om mod.. o jag tänker att jaget är då inte alls modig.. vill krypa ur skinnet när någon säger att så där borde du inte göra.. o att ta en konflikt är det värsta jag kan tänka mig.. o att ge mig in i en diskussion om varför något är si eller så.. hujeda mig.. låt mig hellre få sitta i ett hörn o lyssna.. kanske flika in en fråga ibland.. fundera lite..

När jag var 16-17 flyttade jag hemifrån.. vid 22 flyttade jag från hemstaden till Västerås.. visserligen bara 20 mil, men ändå bort.. ett år senare flyttade jag till Luleå.. o efter några månader var det Övertorneå.. Bytte yrke o var tillbaka i hemstaden.. tills jag flyttade igen.. till värmland.. träffade en kille o flyttade tillbaka till hemstaden eftersom vi båda fick jobb där.. Sen fick jag för mig att utbilda mig lite.. sökte o kom in på en skola i Svalöv.. fixade lägenhet o skulle få den 1 januari 1994.. pratade med en bekant lastbilschafför för transporten av våra flyttlådor.. lastbilen skulle vara på plats 27 december och jag o min dåvarande vovsa åkte ner o tog emot dem.. på nyårsaftonsdagen kom min kille ner o "kära" mor var också med.. När hon sa att hon skulle komma ner sa jag att det räcker med att hon är över nyårshelgen.. Tjopp, tjopp, tjopp.. Nej då, hon stannar en vecka o ska hjälpa oss få ordning.. Jag orkade (vågade) inte, som så många gånger tidigare, säga ifrån..

När jag berättat min historia har många sagt att det är mod.. att flytta till okända platser o ställen.. ge mig in i jobb med nya jobbkompisar.. anpassa mig efter nya rutiner.. Visst har jag lärt mig mycket.. o mycket är positivt.. men nu när jag ser tillbaka så har allt bara varit en flykt.. ett försök till att komma bort från ett litet ord.. Och det är bara ett litet enkelt ord.. 5 bokstäver..

Jag är 42.. o försöker bli modig.. gentemot mig Själv.. försöker lyssna på vad jag vill o kan.. försöker sätta mig själv i centrum.. kvarnstenen i magen ska inte behöva ta hand om sandkorn som bara blir större o större.. Att vara egoist har varit ett skällsord för mig.. idag försöker jag vända det.. sätta mig själv i centrum av magen.. dela med mig av det jag har.. ta del av andra.. ge o få i samförstånd och uppskattning..

Ja, lite modig är jag.. kanske....

Kommentarer
Postat av: Lena

Tycker du är oerhört modig!

Postat av: Excessa

Tack Lena!

2006-03-28 @ 18:33:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback