Hej..

.. kan sägas på många olika sätt..

som på morgonen när man, lite halvvaken, kommer till jobbet - Gomorron (nu kan ni andas ut för nu är jag här)!
som i förbifarten när man går förbi någon -Hejhej (jag ser dig men jag har inte tid att stanna o prata eftersom jag har lite bråttom)..
som när man sökt någon -Vad trevligt att se dig (vad bra att du kommer för jag har letat efter dig)..
som när man träffar någon man inte sett på länge - Åh, vad glad jag är att se dig (jag har saknat dig så du vet inte vad)..
som när man möter någon man inte har något gemensamt med -Hej! (kort o koncist.. jag ser dig men vi dansar på så olika sätt att det bara blir en plåga om vi ens försöker)..
som när man möter någon man redan hejat på.. ett litet leende och något höjda ögonbryn.. (jag ser dig men just nu har jag inget att säga)..
som när man ser någon en bit bort.. höjer armen med handflatan mot den människan (jag ser dig men jag vill inte skrika o störa andra)..
som i lunchrummet -Hmm.. vad har du för gott idag då (har du något som är godare än mitt så kan vi väl byta)..

Sen finns det ju det där speciella.. först osedd o tyst för att inte störa orden som byts bland de andra.. men strax.. ögon som möts ett ögonblick innan ordet kommer -Hej.. med en röst som ligger en halvoktav lägre än till andra människor.. ett ögonblick då resten av rummet försvinner.. ett ögonblick då någon ser just Dig.. samtidigt som Du ser och känner dig sedd.. Och du vill hålla kvar ögonen men det är knappt att du vågar.. för vad skulle det kunna leda till.. Rädslor är svåra att greppa.. men lite (!) panik är bara nyttigt för det får hjärtat att slå en anings snabbare.. och adrenalinkicken ger energi till ett liiitet leende.. för det mesta fånigt (fast det är bara inbillning) det är enbart av välmående.. återstående tiden av stunden råkar det komma upp ämnen som intresserar de andra ögonen.. o ögon möter ögon.. o hålls kvar ett ögonblick längre än med de andra som sitter runt bordet..

Utan att ens behöva röra varandra känns värmen.. och utan att vara medveten om det så speglas alla rörelser.. ibland åt ena hållet och sen åt andra.. och tanken att detta (kanske) är en dans som kan dansas kommer.. men inte just nu i dag.. kanske i morgon..


hmm.. märkligt.. att ett litet ord på 3 bokstäver kan ha så många olika betydelser och meningar..


Livet är allt bra underbart emellanåt..


Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Den sista sortens hej är mysigt. Och nog har du på pricken hittat de olika sätten att heja.

Postat av: Excessa

Nina.. mm.. det sista Hej:et kan få en att leende gå genom (nästan) eld o vatten.. *ler*

2006-11-11 @ 21:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback