Livet..

.. är enkelt!
I alla fall om man har en dator.. och internet.. Behöver ju inte sätta foten utanför dörren för att få hem det jag vill..

Först o främst behöver jag inte skriva någon önskelista o gå till frimärksaffären för att hitta frimärken.. o sen hitta en postlåda för att posta beställningen.. Jag kan ju bara klicka på lägg i kundvagnen, fylla i användaruppgifter så kommer beställningen hem i brevlådan.. Om det inte är nån stor otymplig pryl förstås.. då kanske det kommer en skåpbil, inklusive chaufför, och knakckar på dörren en tidig lördag morgon när jag ännu ligger i sängen.. undrar om chauffören i så fall kan tänkas koka kaffe så jag vaknar o kan ta emot mitt otympliga paket.. hmm..

Om jag bara beställt ett litet tympligt paket så kommer det hem till min postbox, som ligger en trappa ner, och för att icke skrämma grannarna är det bra om jag åtminstonde tar på mig en tröja och ett par byxor.. om jag har bh och trosor under hinner nog ingen se.. o kamningen kan jag strunta i.. för jag förväntar mig inte att någon av mina grannar ska bjuda in mig på frukost.. Förresten så delas det, numer, inte ut postförsändelser på lördagar.. Men det gör inget.. postmännen, och postkvinnorna, är väl värda sin helgledighet..

Är det ett litet tympligt paket så slipper jag alltså gå till Posten och köa för att få ut det.. det känns skönt.. för Posten finns ju inte längre.. nu för tiden är det kassaservice som gäller om det handlar om kontanta medel.. alltså mer kontanta än bankomaterna kan tillhandahålla.. Förra året när jag skulla köpa bilen så fick jag inte ta ut 25 000 kronor på kassaservice.. Nähej då.. så många kontanter måste meddelas ett par dagar i förväg så att de kunde förbereda kontanterna.. Va va va.. tar ni inte emot kontanter här hela dagarna,, var jag på väg att fråga.. men sånt frågar man inte en kassaservicetant, för de har nog koll på hur mycket det finns i kassan..  hmm.. har jag inte kammat mig idag.. eller trodde de att jag skulle råna mig själv om jag tog ut kontanter utan att meddela dem några dagar innan..
Äh, inget ont om kassaservicetanter.. de gör vad de blir tillsagde att göra.. o lämna ut oförutsedda kontanter hör icke till deras arbetsuppgift.. o mina kontanter ordnade sig ändå.. Fast kanske skulle jag ha tagit kassaserviceordinationen på allvar för de tog slut lika fort som jag fick dem i fickan..

Åter till paketet.. alltså så behöver jag inte stå i nån kö för att hämta ut det.. fast på paketutlämningen finns det inga köer.. det är ju numer nummerlappar så jag kan ställa mig vars som helst i lokalen.. o om det är vääldigt många nummer före mig kan jag till o med våga mig på att gå ut ur lokalen o uträtta andra ärenden..samtidigt som jag väntar på det första ärendet.. Risken finns ju att det andra ärendet tar längre tid än första så jag måsta börja om igen.. Har man otur och är otålig så kanske man måste börja om många gånger på en dag.. o det är stressigt.. 

Saknar de gamla hederliga långa kundköer.. då hinner man bekanta sig med de som står före, och efter, och ibland med de som står i kön bredvid.. o vem vet vad som kan hända i en halvtimmes lång kö.. skulle ju kunna hitta en själsfrände där ju.. Jo, visst finns de fortfarande kvar i en del matbutiker.. i alla fall de som inte infört scanning-metoden..

När jag sen ska betala fakturan så kan jag ju, om jag är rik vill säga, ta bilen till kassaservice, betala bensin, parkeringsavgift och en hutlös avgift för att jag vill ha lite mänsklig kontakt i köer och med kassaservicetanter.. fast det finns inga köer på kassaservice heller.. bara nummerlappar..

Jag är glad jag har en lite långsam dator.. och tanter som M och M.. lejonvänner.. och line dance-kurser..
Men visst saknar jag ibland det långsamma köandet.. speciellt paketköandet.. för de flesta var förväntasfulla o i förväntan finns glädje.. som kan delas med till andra männskor..

Kommentarer
Postat av: Gsan

När jag klev in hos Lenjangel ikväll , blev jag genast påmind om hur jag glömt,...jag ber om ursäkt men det jag hade glömt va att då o då titta till en bloggvän,..även om jag nu lagt min blogg åt sidan för en tid, så vill jag skriva till dig och skriva tack,för inlägg och trevlig dialog då "jag " fanns där ... Hoppas det är okey om jag, ger dig en varm kram mvh G

2006-10-16 @ 01:51:05
Postat av: Lars Anders Johansson

Jag brukar iofs behöva vänta minst lika länge som förr på den gamla goda Postens dagar, när jag nu ska hämta ut mina paket. Du kanske skulle flytta hit?

Postat av: Excessa

Gsan.. nähej du, jag tror inte alls du glömt mig.. du hade nog bara lite annat o fundilera på ett tag.. o ibland händer sig livet just så och det är alldiles naturligt.. men du ska veta att du är välkommen att titta in när du vill även om du vilar din blogg.. Åh, du visste jag behövde en kram.. *glad* Kramar varmt tbx o önskar Dig allt gott!

Lars Anders.. hmm.. kanske det kanske.. fast jag skulle få fasligt långt till jobbet.. Men oj vad mycket jag kunde sova på till- o frånresorna.. är ju lite avis på jobbkompisen som får en extralur både på morgon- och kvälltur..

2006-10-17 @ 18:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback