Dagarna..

.. blir långa när en gammelhårboll kommer med tofflorna redan vid 7-tiden.. visserligen är jag knappt vaken vid den tiden och morgonpromenaden går nog på rena rama (icke bortglömda) rutinen.. Men jag måste erkänna att dessa prommisar är sköna då vi är så gott som helt ensamma med naturen får njuta av tystnad o solstrålar.. alltså om man bortser från andra tvåbenta.. förutom fåglarna då som också är tvåbenta men de kvillrar så vackert så det gör inget att de är närvarande.. Jo, jag älskar solen när den håller sig på visst avstånd o låter bli att krypa under skinnet på mig..

Tack vare att jag blev väckt i tid så kunde jag ta långfrukost o samtidigt titta på ett favoritprogram; Monkey Business.. Om jag ska önska mig något så skulle jag vilja åka dit o bara vara en hel helg.. hmm.. varför vara blygsam, jag skulle vilja jobba på det stället!

Efter frukost o TV-tittande så har vi lurat i soffan lite en timme eller två.. Fler prommisar och lite lurande.. Överraskade mig själv genom att göra ett par lunchlådor redan igår, stekt lammskav med sås av trattkantareller, röd lök, grädde o en klick tomatpuré o så bulgur till.. Rätt okej!

Kikade på 1:a matchen i Womens Cup-finalen som sändes både på Eurosport och 24:an.. Tyvärr förlorade UIK (på övertid :-( Tänk om domaren hade blåst av vid full tid ;- ) Men, returmatchen ska spelas innan guldpucklan delas ut så hoppet är inte helt slut..

Sen kom jag ihåg tvättstugan både vid start o urplockning.. inplockningen i garderoben ska jag göra sen, en anna dag..  Men jag måste erkänna att en positiv sak med att det blir varmare är ju att tjocktröjorna förpassats till sommarvila o tvättenpassen blir då något mindre..

När jag var i tvättstugan så fick jag en förnimmelse av att ha glömt något.. hmm.. Tänkte jamen då får jag väl tvätta det sen.. när jag gick därifrån så såg jag för min inre syn en biljett till norrlandsoperan o jag hittade den när jag kom in.. Cest si bon-konserten hade börjat vid 18,00-tiden.. Ajajaj, hade ju sett fram emot att lyssna på kören Vuxna röster men det får väl bli en annan gång.. Det är sånt som händer o jag väljer att skratta åt det istället för att bli irriterad på mig själv..

I går flyttade jag sängkammarmattan så att gammelhårbollen skulle få (om han ville) ha något lite mjukare än bara golv att ligga på.. han valde att mest ligga i soffan o mattan blev bortglömd där den låg.. I natt han däremot haft det lite jobbigt eftersom han inte vågade hoppa ner från sängen när golvet blänkte o såg halkigt ut, för mattan låg ju inte där den brukar ligga.. men jag fattade noll utan jag bara vände ryggen åt han, kröp närmare väggen o lät han ligga o kika på golvet.. Förhoppningsvis så kunde han sova också för annars kanske han är så trött när husse hämtar han att husse tror att jag plågar livet av han när han är här.. men det gör jag ju inte för vi mest bara promenerar och lurar i soffan..

I dag kom jag i alla fall ihåg att cykelbromsarna var fruktansvärt dåliga.. när jag bromsade lasarettsbacken så stannade jag inte förrns backen tog slut o sånt är inte bra.. Men till mitt försvar så kan jag tala om att det endast var i nerförsbacken, inte uppför, som bromsarna var så dåliga..
Nåja, när gammelhårbollens husse ringde o sa han snart var på väg så gick vi ut o jag band fast hårbollen vid en stolpe o började skruva med bromsarna.. pillit värre var det o jag kände att snaartsvär jag.. hussen kom o jag fick att tips att ta av däcket.. Ahaa, hade inte tänkt på det.. vi pratade lite o jag fick ett laddat biokort av hårbollarna.. Lutade mig mot gammelhårbollen, tackade honom o fick en puss.. Åh, vilken underbart andedräkt.. kommer sakna den nu när han åkt..
Fixade i alla fall nya bromsar fram på cykel o justerade bakbromsarna som inte tog det minsta.. Egentligen skulle ekrarna behöva justeras men sÅ händig är inte jaget.. får fundera över att lämna in den för en helrenovering, men det får bli en annan dag eftersom inga cykelreparatörer har öppet en sen söndagkväll.. Däremot upptäckte jag när jag provcyklade, att jag får lov att bromsa försiktigt i fortsättningen.. trampade iväg som jag brukar göra o så testade bromsa som jag gjort hittills o då fick jag mig nästan en flygtur.. Tur jag inte trampade så fort..

Nu har laxfiléerna tinat o jag ska nog skicka in dem i ugn en stund.. har fundilerat på sås till men är ju en stor novis oavsett vad såsen ska vara till.. lurar lite på om jag ska röra hop crème fraiche, philadelphiaost, svart stenbitsrom o hackad charlottenlök.. couscous, bulgur eller råris? o saftiga rivna morötter till..

Garderobsblomman jag haft i 5-6 år har börjat växa så det knakar.. Har aldrig planterat om den men det kanske inte behövs.. i alla fall inte just nu när den är mitt i växtningen..

Går jag ut på balkongen o studerar närmsta björk så är den grön i knopparna.. Underbart! Tacksam att jag inte är allergisk mot något luftburet, direkt solstrålning däremot kan jag undvika antingen med skyddande kläder eller välja skugga..

Kan man smälta smör, blanda i en droppe honung, hacka ner lite nötter eller frön o pensla på laxfiléerna.. hmm..


Uppdate.. Tyvärr kommer jag aldrig att få träffa Jim Cronin, grundaren till Monkey World, eftersom han dog, endast 55 år gammal/ung, 17 mars.. Visst  tittar jag på
nyheter men kanske förtränger jag sådant jag inte vill se..
Många jobbkompisar åker till Thailand på semester.. Jag hoppas de har förstånd att inte leta upp, och besöka, spektakel och s.k. zoo som finns där..

Kommentarer
Postat av: Blackout

En sak med dig som är beundransvärd är att du äter så anständigt, ja rent av lyxigt, trots att du lever själv. När vi var särbos levde jag på micromat och nudlar men nu som gift har jag skärpt mig, dock, vissa olater finns kvar vad gäller det dagliga intaget av näring och ofta får han fixa de riktiga middagarna. Ett gott mål mat förlänger och förhöjer verkligen livet.

Postat av: Excessa

Blackout.. Tack, har aldrig tänkt så själv. Har ju varit självgående i 12 år nu o ledsnade på stekt falukorv o mos/makaroner. O efter att ha gått igenom alla micromaträtter o pga att volangerna blivit eningens breda så försöker jag äta vettigt. Inbillar mig att hemlagat är aningens mer näringsriktigt..
Men jag gör storkok på helgerna för någon lust att stå vid spisen varje dag har jag inte.. i och för sig så kan det bli flera dagar med samma mat men det gör mig inget, huvudsaken jag blir mätt :-)

2007-04-24 @ 19:12:02
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback