Fransyskor..

.. är inte o leka med.. men eftersom jag nu hade tagit med henne hem så var jag ju lite tvungen att åtminstonde försöka sätta klorna i henne.. På grund av att jag är lite blyg så vågade jag itne rådfråga andra utan läste böcker o så blev det en massa googlade.. frågor som Hur kommer jag lättast undan..  Hur gör jag för att det ska bli rättast för henne.. Hur kommer hon att smaka när hon väl ligger där på min tunga.. Jag var nyfiken och fick många svar.. kanske lite väl många för till slut var jag alldeles villrådig.. hmm.. till slut, eftersom jag är ovan, så vann det enklaste och jag klev upp ur soffan o började hetta upp henne.. först smorde jag in henne i olja och sen kryddade henne.. Hettade upp utsidan så hon nästan rök.. stack in spetsen så den hamnade mitt i henne.. sedan var det bara att vänta tills tempen steg.. och oj vad den steg när jag väl satte igång..
Efter 1,5 timme orkade jag inte mer.. lämnade henne ensam för att svalna medans jag själv torkade jag svetten ur pannan..

En stund senare tog jag fram kniven.. skar tunna skivor av min fransyska.. upptäckte att hon var precis så rosaröd som jag önskade.. och när jag la en bit på tungan så blandade sig det lenaste med oljan och kryddorna till rena rama njutningen..
Förhoppningsvis kommer potatis- och morotsgratängen att passa alldeles utmärkt till tunna skivor fransyska..  o litta färkst stekta champignoner..

Blir lite sorgsen.. mat var bara en tvungen sak, då, en gång för länge sedan.. nästan likgiltigt..
Men, det är mest synd om dem som inte vågade prova.. kanske vågade de inte exprimentera o leka med maten..
Själv både kan, vågar och får jag exprimentera med mina smaklökar.. o misslyckas jag så är det bara att ta nya tag en annan dag.. o blir jag less på fransyskor så kan jag ju testa en liten oxe eller fisk istället..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback