1 gång..

.. är ingen gång och 2 gånger är en vana.. jahupp, då börjar jag få in vanan att promenera.. I förrgår när jag promenixade i ur och skur så tänkte jag att det var inte speciellt smart gå efter mörkervägar ens när det finns gatljus.. för jag vet ju av egen erfarenhet som bilförare, att trots vit mössa så syns gångare väldigt dåligt.. När jag satt på bussen hem bestämde jag mig för att hoppa av vid nästa apotek o införskaffa en reflex.. Varför jag valde ett apotek att göra det är för att deras lokaler är bra mycket mindre än andra reflexförsäljningsställen och risken för att överfallas av onödiga ting är väldigt mycket mindre.. Sen promenerade jag med reflexen dinglande vid sidan..
Jag är tacksam att jag hade hoppat på bussen som gick åt mitt håll för annars hade det kunnat bli bortåt 1 mil att promenera.. ;-)

Som sällskap hade jag Mia Törnbloms klokord.. 3:dje cd:n i Självkänsla nu! Jag har hört den förut men det kan nog aldrig bli för mycket av repetitioner..
Den handlade om affirmationer ( att upprepa påståenden om sig själv tills det blir sant).. att tänka (och skriva ner) vad som är Bra med jaget. Det kan vara nog så svårt, speciellt när vi lever i den värld vi lever. Där reklamen vill få oss att bli en bättre människa genom bantning, mode, smink (med den här mascaran får du dubbelt så långa ögonfransar och blir oemotståndlig.. blä) i det oändliga.. Som om vi inte skulle duga som vi är.. I världen vi lever så ska vi hela tiden jämföra oss med retucherade bilder av modeller som har allt, inklusiva ett leende som sällan når ögonen..
Nej tack! Jag är Bra som jag är! Och jag är Unik! Liksom Du är bra på att vara Du och lika Unik i det! Vi är alla värdefulla och unika eftersom ingen annan kan vara som jag, och jag kan inte vara någon annan! Basta!

Jag hann också igenom kapitlet om Tacksamhet! Erkänner att minnet behövde få sig en påminnelse.. För till o med efter en dag som varit på tok åt helvete så finns det något att vara Tacksam för.. Efter en helvetesdag på jobbet så är jag Tacksam att jobbedagen tog slut kl 17.00.. Den dagen allt bara känns meningslöst kanske man hittar ett leende någonstans.. till o med om leendet inte är menat direkt till mig så såg jag det och bara det är en anings smittande, och något att vara tacksam för..

Jag misstänker att det finns de som tycker jag pratar rappakalja, men det är deras val (om någon tror jag tänker på nån speciell så har ni förmodligen rätt ;).. Själv fortsätter jag leta efter saker att vara tacksam för! :-)

Över axeln så kikade jag lite på Veterinärena.. en schäfer som fick sitt ledband opererat o sen 2 månaders konvalecenstid.. Jag glädjer med husses lättnad att schäfern blir bra.

Minnena försvinner 11-13 år bakåt i tiden.. 1:a vovsan hade samma problem med ledband i vänster bakben.. :´-(
När hon var valp hade hon mycket, och ofta, växtvärk.. alltid i samma ben.. Många veterinärbesök blev det o vi (min dåvarande sambo o jag) följde de rekommendationerna som vi fick då, för 11-13 år sedan..
1:a vovsan var en mycket livlig, lekfull o sprang hellre än hon satt och någon gång på livets väg skadades ledbandet i vänster knä. Men eftersom hon redan var halt till o från så upptäckte vi inte det.. Vi flyttade isär och jag fick (Tack L) vårdnaden.. fortsatt hälta o nya besök som visade trasigheten samt pålagringar i höften.. o det enda som fanns att göra var att operera vilket betydde 2 operationer, knä och höft.. samt ca 6 månaders total stillhet.. Hon som sällan stod på alla 4 samtidigt.. Hon som älskade livet och hade ett leende övers till alla.. Hon som, som 3-åring, fick en massa spring i benen o rusade runt i av glatta livet.. Hon som älskade att arbeta med problemlösningar och aktiveringar.. Hon som väntade på att vi skulle göra saker o sen leka.. Då sa de 6 månaders stillhet.. 5 juni 1996 skulle hon ha blivit 3 år och 3 månader.. känslorna jag hade den 4 juni 1996 kommer jag aldrig att glömma!
Jag kommer heller aldrig att glömma hennes leenden, vaknapussar och skrattskall.. ibland så känner jag hon kommer o smyger ner vid fotändan på sängen..
Men jag är Tacksam för allt roligt vi fick tillsammans!

En röd fungerande Cobrateleflon (eller stavas det Kobratelefon?) värderas till 1000-1200 kr.. Dom är snygga men en aaanings tunga.. Fast jag har ju ingen Cobratelefon så jag blir varken rik eller får ont i axlarna..

Nu hade jag tänkt göra lunchlådor men upptäckte jag har en kvar i frysen.. Tacksam för då kan jag ägna resterande vakentid till en stunds Afterlife på 4:n..

Kommentarer
Postat av: Anne-Maj

Mia är bra. Har skrivboken på skrivbordet. Jag hann skriva upp de tre sakerna varje dag i 4 dagar sen slutade jag. Det var roligt att läsa kontraktet jag gjorde med mig i april!

Postat av: Excessa

Anne-Maj.. Jo, Mia är bra! Liksom Du och jag! O Du, 3 bra-saker i 4 dagar är en god början?! Det är en träningssak. Vi skulle väl aldrig (?) ställa upp i ett maratonlopp utan träning?
Själv har jag svårt för att skriva brasaker men jag Tänker dem.. och i Tanken föds viljan!
Kanske är det bara så att vi behöver påminna varandra om tänkandet och skrivandet? Ja, jo, tror det är så för mig i alla fall..
Om du fortfarande har kvar kontraktet så är det nog fortfarande giltigt o det är bara att börja på nytt! Och vad jag sett i Din blogg så har Du väldigt mycket i Dig som är bra!

2007-01-11 @ 22:25:14
Postat av: Visionary soul

Tänk så mycket det verkar vara som är lika i våra liv, precis just nu! :-) Fast vi inte går samma promenader samtidigt...

2007-01-11 @ 23:01:34
URL: http://visionarysoul.blogspot.com
Postat av: Josephine

OK. cirkeln har snurrat igång!
Du blir först ut med ämnet: "Nödlögnen som blev sanning"

äkta eller fiktivt, spelar ingen roll, jag hoppas ämnet inte är för svårt utan kul och spännande!

2007-01-12 @ 16:29:14
URL: http://Http://www.talljosephine.com
Postat av: Josephine

Jag får tårar i ögonen när jag läser om din hund. Tre år verkar så lite... så grymt.

2007-01-12 @ 16:34:36
URL: http://Http://www.talljosephine.com
Postat av: Nina på Johangården

Jag har bokat Mia Törnbloms ljudbok för att få fart på mig. Har ju boken men det går dåligt att läsa i den. Fattar inte det. Då ska jag istället lyssna till den och på så sätt bli lite klokare.

2007-01-12 @ 16:50:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Excessa

VS.. Ja, visst är det :-) Vägarna må vara krokiga ibland men förhoppningsvis leder de framåt. Kanske blir det tid till en promenad i helgen?

Josephine.. Hmm.. det ämnet lät både lockande o skrämmande.. ;-) Pinnen är plockad!
Jo, 3 år var/är väldigt kort tid. O det kändes väldigt grymt att ta beslutet. Men jag gjorde det för hennes skull. Hon gav mig ändå ofantligt mycket glatt att minnas.

Nina.. Jag har också boken men kommer mig aldrig för att läsa men det fungerar utmärkt att lyssna när jag promenerar. Många igenkännande skratt blir det samt otroligt mycket att tänka på..
Nog för att jag tycker du verkar vara rätt klok redan nu men lite mer kan väl aldrig va fel..

2007-01-12 @ 18:27:22
Postat av: En liten tant

Det är sant att t.o.m. helvetesdagarna har något att vara tacksam för. Trycket lättar om man hittar det, tycker jag. Every day is a good day.

2007-01-13 @ 13:56:29
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Excessa

Tant.. Så sant så sant.

2007-01-14 @ 16:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback