Larmklockan..

.. har ju semester denna vecka så jag sov underbart gott till långt efter att jobbkompisarna startat arbetsdagen.. Samvetet är tydligen också på semester för jag njöt av varendaste sovminut och har inte det minsta dåligt samvete för det.. Hann se lite av nyhetsmorgon samt den lokala långsändningen som handlade om året som gått i hela landet.. hmm.. bara repriser med andra ord för jag försöker se Sverige i veckan med inslag från landets alla lokalstationer..

Tog en långfrukost och funderade över vad jag ville ta itu med just denna dag.. zappade lite o hittade ett program om sömn på Discovery.. För varje timma vi är vakna behöver kroppen 2 timmars sömn, så det är inte konstigt man är lite trött på kvällarna.. Och det är lätt att komma i ofas med sömnen bland annat om man, på morgonen, trycker på snoozknappen för då luras kroppen flera gånger och den som gör så är mer trött under dagen än den som går upp direkt.. Det blir en ond cirkel som är väldigt svår att ta sig ur.. Själv vågar jag helt enkelt inte snooza ens en gång för gör jag så så brukar jag oftast somna om så hårt att jag stänger av larmet i sömnen..

Egentligen så är kroppen (elelr rättare sagt hjärnans signaler till kroppen) väldigt bra på att säga till när vaken- och sömnbehovet är i obalans för i den sekunden vi plötsligt (?) nickar till så är vi egentligen så gott som sovande.. Väldigt många trafikolyckor skulle kunna undvikas om en sån förare stannade o vilade en stund.. Vid eftertanke så är jag väldigt Tacksam att jag kommit till dit jag är idag, för visst har jag ignorerat signalerna med att sjunga högt och veva ner fönstren för att få in kalluft.. o druckit kaffe och cola..

Hur många har inte känt att syret plötsligt brukar ta slut på eftermiddagen? Eller kanske tror man att det är lunchen som håller på att smältas o all energi går åt till det.. eller är det kanske kaffetarmen som gör sig påmind.. Men så är det inte, enligt det programmet. Det är kroppens vaken/sovbalans som helst av allt skulle vilja balansera lite mer åt sovhållet eftersom vi ju varit vaken rätt många timmar vid den tiden.. I sydeuropa har de sin siesta på eftermiddagen och det är egentligen är väldigt bra sak för kroppen då den får vila och återhämtning och kan fortsätta resten av dagen glatt leende..

Programmet innehöll väl inga direkta nyheter men det är bra att påminna sig lite imellanåt.. Sömn är nödvändigt och väldigt behövligt! O så är det skönt att sova! När man kan alltså.. att ligga med tankar som maler både hit o dit är däremot väldigt oskönt.. men om man kan ligga kvar och försöka slappna av så får man i alla fall en liten vila.. och en liten vila är bra mycket bättre än ingen alls..


Sen lurade jag till lite i soffan.. Blev väckt av telefonen och tänkte först inte svara.. men ångrade mig.. för TackoLov så får man ångra sig.. Det var
VS som ringde o frågade om jag ville följa med på en promenad.. Nja.. eller.. Jooo, solen är ju vaken.. o det är vitt på marken.. Ja, klart jag vill! Det blev en skaplig prommis på ca 1,5 timme.. mycket prat och tankar om hur man kan reagera i olika situationer.. På ett ställe dansade dimman med solen och förhoppningsvis så fångade hon det på bild.. och mångubben viskade till oss att vi var de underbaraste människorna i världen.. eller i alla fall just på det stället.. ;-)

Sen fick jag vara med om en tarotläggning som hon gjorde för mig.. Det var första gången för mig och man läser ju in lite själv också i korten.. men Waow vilken känsla.. det var sammanhang efter sammanhang.. o så mer sammanhang.. och val som jag gjort i höstas känns som mycket bra val för mig.. och den närmstkommande framtiden känns rätt hoppfull.. Ja, alltså 1 år går ju väldigt mycket fort.. Men det är ju jag som väljer att tolka korten (med hjälp av VS).. och till syvende o sist så är det jaget som kan välja att handla, eller bara luta sig tillbaka o inbilla sig att livet kommer att komma o knacka på dörren.. hmm.. Vill nog passa på att påminna livet om att jaget har en ringklocka som väcker till o med den mest lurande människa.. ;-)

Det blev också en stor kopp kaffe samt samtal om förhållande och förhållningssätt till kärleken.. Jag är lite dålig på att förklara mina tankar, men jag tror att i alla fall några "kloka" ord blev förstående.. :-)

Efter helgen maraton så kunde jag ju inte missa Ugly Betty.. Mitt i Thanks giving blir hon dragen o ryckt i från många håll, fast det räcker ju inte till för alla.. Nästa tisdag vet jag, ja alltså om jag inte glömt, vad jag ska göra kl 20.00..

Tyvärr missade jag Hundarnas sammansvärjning på kunskapskanalen.. Människans bästa vänner är  gulliga, pålitliga och sällskapliga.  Hur kommer det sig att hundarna har utvecklat sådana egenskaper som vi gillar? Har de bara ställt in sig hos oss för att vinna fördelar? Kan man rentav tala om en konspiration?
Äh, en kan ju inte vara på 2 ställen samtidigt.. That´s life! Men jag ska i alla fall försöka hålla koll på om det repriseras en andra gång..

Nu känns det som att behovet av en kopp varm, het choklad och en prästosthårdmacka är väldigt nödvändigt..


Kommentarer
Postat av: Inga M

Menar Du verkligen att kroppen behöver två timmars sömn för varje vaken timme? Det skulle betyda att sova 24 timmar på 12 vakna timmar!. Lite som att gå i dvala. Det var inte tvärtom då vilket verkar mer logiskt. Fast under vinterhalvåret så sover jag ju gärna middag en stund o har ändå inga problem att somna på kvällen.

Postat av: Nina på Johangården

Nog känns det som om kroppen behöver två timmars sömn för varje vaken timme, det skriver jag under på.

2007-01-03 @ 09:35:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Det blir lite svårt... 8 timmar vila, 8 timmar arbete och 8 timmar hobby... Jag får disponera om!

2007-01-03 @ 11:13:47
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Mette

Hej & Gott nytt år!!
Nu är jag tillbaka i bloggsvängen igen!

Jag tycker Tarot är så trevligt att bli spådd i - man kan tolka som man vill och göra bra saker av det. Syrran brukade spå mig förr. Det stämde alltid väldigt bra, hehe.

2007-01-03 @ 13:05:29
URL: http://akuttvekan.blogspot.com
Postat av: Excessa

*skrattar* hmm.. bidde nog lite tokit där.. eller också känns det som jag behöver det.. eller också är det bara så att jag o matte inte alltid är överens.. Misstänker det ska vara tväsrom ;-)

Mette.. Välkommen tillbaka!

2007-01-03 @ 15:57:27
Postat av: Josephine

Gott Nytt År!
jag tänkte väl det - annars skulle jag ju bli tvungen att sova 32 timmar....
sover också lite extra nu på morgonen. Sjukskriven denna veckan ut i alla fall, sen får vi se efter undersökningen nästa vecka om han ger mig grönt ljus att börja cykla och städa!
Är du sugen på en skrivarrunda?

2007-01-03 @ 19:39:25
URL: http://Http://www.talljosephine.com
Postat av: Excessa

Josephine.. Tack och detsamma!
Oj, ja 32 timmar kanske är lite väl långt..
Ajajdå, hoppas både undersökning och kropp säger ja till cykling och jobb!
Jo, visst är jag lite sugen på en runda.. Anmäler mig strax :-)

2007-01-03 @ 21:31:06
Postat av: Mette

Tack!! Har några frågor på min blogg sååååå om tid finnes?!

2007-01-04 @ 18:22:08
URL: http://akuttvekan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback