Språk..

.. är nog bland det viktigaste som finns i vår värld.. i alla fall när det handlar om oss människor.. Så är det vad jag tror och inbillar mig för utan språk skulle jag ha väldigt svårt att förmedla mina känslor och upplevelser.. Utan språk skulle jag också stå som ett frågetecken om någon förklarar något för mig..

Själv har jag bara ungefär 2,5 språk att tillgå.. först o främst så är det svenskan (i skrift och tal.. eller kan det räknas som 2? ), sen har jag mitt kroppspråk som ofta, utan att jag själv tänker på det, berättar för andra vad och hur jag känner mig.. o som den sista halvan kommer engelska som jag behärskar i form av konversation. Fast kommer det till terminologi hos olika myndigheter så räcker jag inte långt oavsett vilket språk det handlar om.. o skulle jag till exempel hamna hos en engelspråkig läkare som föklarar någon behandling jag måsta genomgå så sutti jag som ett stort frågetecken!

Detta var mitt perspektiv! Sen finns det andra perspektiv eftersom det finns tusen o åter tusen språk i världen.. 
Som exempel om språk i Somalia står det att läsa på
ui; Somaliska och arabiska är officiella språk; två största dialekterna av somaliska är maxatire i norr, may i söder; andra större språk är afar och oromo; engelska, italienska, swahili förekommer.
Om språk i Sverige står det; svenska; samiska, finska, tornedalsfinska, romani och jiddish är officiella minoritetsspråk.

Fast nu när jag läser de sidorna blir jag nåågot irriterad!
För språk handlar inte enbart om vågrörelser i luften.. även teckenspråket är ett språk där, den som lärt sig, har möjlighet att göra sin känsla och upplevelse förstådd av andra.. och får möjlighet att förstå andra..
Sen finns det också de som kan dövblindspråket.. Ett språk jag inte kan men är du intresserad så kan jag varmt rekommendera ett besök hos Anne-Maj.. En underbar tjej som ger oss en inblick i sin vardag som dövblind.

Själv kan jag bara, som jag redan berättat, 2,5 språk. Däremot jobbar jag med språk hela dagarna. Möter underbara människor och har förmånen att både kunna ge och få otaliga leenden.. Ibland händer det däremot att jag inte kan hjälpa den som behöver hjälp och den känsla som infinner sig då är en fruktansvärd stor Hjälplöshet!
Men att jag kommit hit beror nog på att jag fått möjligheten att lyssna, ta in och lära mig genom andras berättelser. Jag har fått möjligheten att utveckla mitt ordförråd eftersom jag läst och lärt.. tänkt och funderat.. o sen upplevt hur underbart det är att bli förstådd.. Även om det bara så är en enda människa som förstår så betyder det att jag växer.. o alla människor behöver växa.. oavsett hur liten eller stor jag blir så är växande en del av mitt liv.. Och växer gör jag när jag lyssnar på radio, ibland när jag ser på TV.. men mest tror jag att jag växer när jag får lyssna på någon läser en bok för mig.. eller när jag får möjligheten att läsa själv och forma mina egna bilder i huvudet..

Hos En liten tant hittar jag ett inlägg om En Bok För Alla.. Erkänner att jag inte hört talas om dem förut men när jag läser på deras hemsida så förstår jag att de är viktiga.. Min alldeles egna uppfattning är att ord och språk ska vara tillgängligt och inte kosta en förmögenhet!

Andras ord behövs för att vi ska kunna lära oss att använda våra egna.. förstå att ord som leker lockar till skratt.. ord som berör får våra hjärtan att volta och tårarna att växa.. ord som ler lockar leenden.. och man får möjligheten att låta orden få en dubbelmening där mottagaren får möjlighet att tänka efter vad som egentligen var meningen.. o guuu vet vad det kan leda till ;-)

När jag blir lika gammal som tant så ska jag också lära mig lägga in bilder o ramar o sånt där som gör det fint.. till dess länkar jag till hennes inlägg om Upp till kamp för En bok för alla

Annars går det alldeles utmärkt att gå direkt till namninsamlingssidan för En bok för alla


Kommentarer
Postat av: En liten tant

Absolut ett tänkvärt inlägg!Roligt perspektiv på hur många språk vi kan - kroppsspråket står ju faktiskt för en väldigt stor del av kommunikationen.
Jag klistrar in den kommentar jag gav dig i min blogg angående mina fantastiska webbkunskaper... Harkel...:
Toppen att du tagit upp ämnet också. Funderade en stund om jag skulle låta dig fortsätta tro att jag är särskilt duktig när det gäller webberiet men min goda uppfostran förbjuder mig att ljuga. Det var sk*tenkelt gjort. Jag fick ett mail med detta upprop, markerade hela billevitten, kopierade och klistrade in det i ett inlägg.Jag visste inte om det skulle funka men man må ju prova. Å det gick! Men länkarna fick jag länka på nytt för adresserna följde inte med. Så , så var det med den expertisen! :-)

Postat av: Nina på Johangården

Kan nog också 2,5 språk... ungefär som du.

2007-07-01 @ 18:24:33
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback