Födelsedagspresenter, julklappar o lite schwammel..

Det här med presenter o klappar kan vara aaningens knepiga..
För andra alltså, själv fundilerar jag inte speciellt mycket utan går mer på känslan om människan.. Eller är det kanske bara min egen o inte den andres jag går på.. hmm.. Det tål nog funderas på..

Jaget är hemskt dålig på att skriva upp datum o namn andras födelsedagar.. För att försvara sig själv brukar jaget tänka att det inte är så kuligt att alla bara kommer ihåg en just en viss dag på året för man behöver ju bli ihågkommen även de övriga dagarna..
Fast människor kommer och går i livet.. En del stannar bara en stund medan andra blir kvar lite längre.. Sen finns dem som bygger ett litet tryggt bo i hjärtat på en o finns där fastän man inte pratar med varandra på veckor, månader, år..

Hittade en text som var rätt träffande;

Är du en Orsak, en Säsong, eller en Livstid?

Folk kommer in i ditt liv för en orsak, en säsong, eller en livstid. När du räknat ut vilken anledningen är, kommer du att veta vad du kan göra för varje person.

När någon är i ditt liv för en ORSAK… Då är det vanligtvis för att möta ett behov du har gett utryck för. De har kommit för att hjälpa dig genom en svårighet, för att ge dig instruktioner och stöd, för att hjälpa dig fysiskt, känslomässigt, eller själsligt.
De kan kännas som en gudagåva, och det är de! De är där för den orsak du behöver dem till. Då, utan att du gjort något fel, eller vid en olämplig tidpunkt, kommer denna person att säga eller göra någonting som gör att relationen tar slut.

Ibland går de sin väg. Ibland gör de något och tvingar dig att ta ställning.

Ibland dör de.

Vad vi måste förstå är att våra behov har blivit mötta, vår önskan uppfylld, deras arbete är gjort. Ditt behov har blivit besvarat, och nu är det dags att fortsätta.

När folk kommer in i ditt liv för en SÄSONG är det för att din tur har kommit att dela, växa, eller lära.
De ger dig en upplevelse av frid och lugn, eller får dig att skratta. De kanske lär dig någonting du aldrig har upplevt.

De ger dig vanligtvis en otrolig mängd med glädje. Tro på den! Den är riktig!
Men, bara för en säsong.

LIVSTIDS relationer lär dig livstids lektioner; saker du måste bygga på för att ha en fast känslobetonad grund.

Ditt arbete är att acceptera lektionen, älska personen, och placera vad du har lärt till användning i alla andra relationer och områden av ditt liv.

Det sägs att kärleken är blind men vänskap är klärvoajant.

Arbeta som om du inte behöver pengarna.
Älska som om du aldrig blivit sårad.
Och dansa som om ingen ser på.

/Okänd författare

Bästa E lärde mig det här med presenter o tankar.. Hon (om jag kommer ihåg rätt) fyller år på våren. Datum? Jo, har nog det uppskrivet på flertal ställen men dem ställena gömmer sig för mig när dagen närmar sig.. En vårdag för evigheter sedan var jag på väg till henne.. eller var jag bara ute o åkte o kom på jag skulle titta in.. Nåja, orsaken spelar nog ingen roll.. I alla fall så råkte jag åka förbi en blomsterbutik. Stannade. Gick in o såg underbart gula tulpaner. Inhandlade 30 st o åkte hem till bästa E. Bad om förlåt att jag, än en gång, glömt födelsedagen. Jag kommer inte ihåg vad hon sa men än idag känner jag den värme o glädje jag fick tillbaka när vi satt på varsin sida köksbordet o njöt av tulpanerna. Kanske hade hon någon gång sagt att gula tulpaner var hennes favoritblommor o det låg i bakhuvudet.. eller så hade jag bara tur.. O tur är bra o ha ibland.. Dock har jag ännu inte haft tur i spel.. o tänker jag efter så har nog kärleken varit mer eller mindre oturlig..

Mitt egna presentintag har nog mest varit sånt som är till nytta.. Vilket ju är bra för handdukar o påslakanset är ju lite nödvändiga saker.. Okej, visst inslag av dammsamlare.. hmm.. o vad ska jag med dem till? Fast dem kan evenuellt vara bra ha som present till andra.. Jaa, jag har gett bort till andra, men enbart om det känts som det passat den andre.. Ja, det är i alla fall vad jag inbillar mig.. Att ha kvar saker som inte är "jag" har jag inte, som jag kommer ihåg, gjort..
Tuffast var nog när kära mor, efter att moster somnat in, ringde o frågade om jag ville ha mosters folkdräkt.. - Ehummm, sa jag o tänkte 3 sekunder på saken.. - Tack! Men! Nej tack! För det första så har vi inte samma storlek o jag kan inte komma på ett endaste tillfälle jag skulle kunna ha användning av den.. så Nej tack! Jag vill inte ha något som bara hänger i garderoben! Hon menade väl o det jag sa var inte fräsande eller morrande men det var helt enkelt inte jaget. Jaget tycker folkdräkter är vackra men inget som hon själv skulle klä sig i. Tyvärr ser nog kära mor det fortfarande som ett av det största sveken som jaget kunde gjort, men det är hennes känslor o inte jagets. Jaget elak o självisk? Japp! O det tänker hon fortsätta med!

J fyllde år här i mitten på december.. Jag hade inte bestämt om jag skulle köpa något men gick o fnulade på saken ett par veckor.. eller kanske var det en månad eller så *harkel* Veckan innan såg jag en flygande väckarklocka o eftersom jag, en endaste gång, uppfångat en liten signal att J´s larmklocka inte var att lita på så kunde jag inte låta bli.. hmmm.. Väckarklocka kaaan vara bra ha (Vuxenpoäng? Japp, massa!!!).. Flygande (Oooopppssi, tappade visst mängder med vuxenpoäng.. Nästan fler än jag fick ;-)).. Njaa, tveksamt.. Nödvändigt onödig eller Onödigt nödvändig?
Eftersom vi ju inte ses regelbundet o förutbestämt så fick J kapetet veckan innan han fyllde..
-Tack, sa han o ställde det på säkert ställe. Inte minstans nyfniken.. Äädrans, J.. I förbifarten sa jag att - I min värld måste man inte vänta på "rätt" dag utan får öppna kapet när man får dem.. för liksom tänk om det är en blomma som behöver vatten *harkel* J skrattade o sa att - Nejdå, han var inte minsta nyfniken..
Dagen efter ringde han o då hade han o J junior skitkul när de testflög.. o väckarklocka hade han tänkt köpa ny eftersom gamla var aaningens otillförlitelig.. Me Like sånt! *Bubblar inombords o Ler*

Nu till jul hade jag inga tankar på dela klappar med J.. eller ljuger jag för mig själv nu ;-) Klart som korvspad att jag ville hitta en lika träffande onödigt nödvändig sak som födelsedagspresenten. hmmm..
Var in på Indah o upptäckte en smidd väggvärmeljushållare som påminner om dem jag har.. 50% flyttrabatt.. Inte många kronor..
Julade iväg på en söndagsutflykt med bussen o hittade strålkastare till keps.. hmmm.. Ännu färre kronor.. Rätt mycket onödig sak.. men kan ibland vara nödvändig.. liksom pannlampa är.. o cykellyse..
Söndagkväll gick åt till en hel del pratande o skratt.. Sen paketerande som inte gick som jag ville.. Under tiden lyssnade jag på radion o Karlavagnen.. människor som bekände saker på årets mörkaste natt o jag tänkte att fasiken vilka modiga människor det finns. Hoppas det går dem väl! Tack vare dem så avslöjade jag mig själv i ett enkelt litet sms

O på årets mörkaste
natt må jag väl
erkänna mina egna
mörka hemligheter..
Ja, jag tycker om dig
Förstår mig själv o
andra man är rädd o
säga sånt.. men en
går miste om en
massa om en inte
vågar vara lite
modig ibland
Nu ska jag ägna mig
åt krama kudden o
lilla Ior

Tiondels sekunden efter att jag skickat det ångrade jag mig men var så trött att jag somnade.. På morgonen.. Ajaj.. hoppas det var något fel på sms-tjänsten så det inte gick fram.. *SucK*
Det var aaningens jobbigt för jag delar inte ut mig så öppet.. Fast jag sa till mig själv att hellre vara ärlig o utan den som inte bryr sig mer än ytligt än gå o hålla igen.. o det hjälpte.. liitegrann i alla fall..
Erkänner också att jag ändå inte ångrade mig i meningen Ågren!

Strax före lunch.. sms hit o dit.. Träff på stan.. Tyvärr blev det ingen dessert *flinar* men väl en promenad o delande av leenden o tokiga idéer.. och en inbjudan.. -Ok, jag slutar 1730 idag o börjar imorgon 0730! - Okej, någongång vid 20-21 ikväll! -Ja, det funkar, sa jag o fnulade på om junior J var borta eller vad.. för även om jag inte har småttingar så misstänker jag att en 10-åring inte sover vid den tiden om det är jullov.. Fast något sådant frågade jag inte eftersom jag gissar J har koll.. o faktikst så är junioren J´s ansvar o jag vill inte lägga mig i nattavanorna..

Vid kvällskvisten så dubbelkollade jag med J om tiden fortfarande stämde o sen studsade jag på 19,52-bussen.. Beräknad restid 35 minuter.. Gissa om jag satt på nålar, men hade han sagt 20-21 så hade han..
Mitt emellan måste ju vara okej.. Knacka på.. Nervös.. Jag.. Nejdå, inte minsta ;-) Men det var inte Mr J som öppnade för han låg i badet.. Jädrans karl o inte kunna planera efter sin egen planering.. eller..

Det blev det lite tittande på TV-spelande junior o sen ett par timmars TV-tittande.. Kul var det men jag är inte van vid 10-åringar.. Speciellt inte sådana där jag vanligtvis umgås med pappan naturligt o oklädd..

Fast jag förstår inte vad J tänkte med för klockan hann ju slå 23 innan nattarutinerna var klara.. o vid den tiden hade min sista buss hem gått o jag hade ingen lust promenera 1 timme så det fick bli morgonbussen till jobbet.. En mycket trevlig buss om jag får säga min mening.. Har varit lite trött idag.. Positivt trött

Snart nyår.. Nyårslöften är inte riktigt min grej.. Men!!! Ska jag önska något så hoppas jag att jag vågar vara modig nog att fortsätta säga min mening oavsett om det är mina PMS-hormoner som bråkar med mig eller mobilen som tycker jag ska skriva ett o annat via sms..

Dags o fundera på slå in kapeten till tanterna M o M.. Vet inte om det är något dem önskar sig men båda får Hälsokulor.. Qi Gong eller träningskulor.. Dekorerade med Yin o Yang, universums urkrafter, och små lätta klockor som hjälper en att fokusera på det som är nu..
Vill tanterna inte ha dem så kan de ge mig dem.. eller skaffa fler o spela kula med varandra..

Jajustdet.. apropå det här med presenter o klappar.. Telefon ringde o jag svarade fast jag inte kände igen numret.. Det var kusin vitamin C.. Så kul o höra henne o 1 timme bara försvann.. Det blev en av årets bästa överraskningar. O vi lovade oss att någon gång om ett, två eller tre år höra av oss till varandra.. I september råkte jag höra Sonja Aldén sjunga
Du får inte.. Gissa om den sitter som fastklistrad i sångrepertoaren..

Nu ska jag paketera kulorna till tanterna M o M.. o fnula lite på om jag är lite kär eller inte..

Hur sagan slutar har jag inte minstaste aning om.. Men EN sak kan jag lova.. Den är i alla fall skön så länge den håller på  *L*


Önskar alla och envar en alldeles skönt lagom

God Jul

kom ihåg att vara rädda om Er
och nära o kära

Kommentarer
Postat av: Nina

GOD JUL!

Postat av: Visionary soul

Så här i mellandagarna, kikar jag in hos dig och ser att du haft en fin jul - så jag vill önska dig ett gott nytt år! :) Kram på dig - det var kul att ses som hastigast häromdagen! :)

2008-12-28 @ 12:40:05
URL: http://visionarysoul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback