Gårdagen..

.. var rena rama mentala utmaningen o utmattningen eftersom jag hade tandläkersketid 1330.. Vojne vojne vad jag gruvade mig för jag visste vad hon skulle göra; Rycka ut molarerna i överkäken o det utan att ge mig minsta lilla bedövning.. alltså var jag utmattad redan innan jag gick dit när det var dags.. Men, TackoLov, så var min tandläkerska snäll i går så jag fick en massa sprutor, o sen några extra när jag råkade pipa lite.. Grinade illa gjorde jag dock hela tiden o första gången stannade hon upp o frågade om det gjorde ont. Nej, sa jag. Grinar jag illa så är det bara (?) fruktansvärt obehagligt. Gör det ont så skriker jag. O svimmar jag så är det bara att göra det du ska o väcka mig efteråt. Det kändes som en evighet men när hon var färdig hade det bara gått 1 timme..
Det där med tiden är lite lustigt för i söndags kändes 3,5 timmar som ett ögonblick.. ;-)

När hon var klar med borttagningen fortsatte hon med ditsättningen. Först frågade hon om jag ville göra det själv men den tanken fanns i i mitt huvud för hela jag var alldeles skakig. Vips var de där, mina nya molarer, o så fick jag en spegel o begrunda mitt bett.. hmm.. Är det lika vasst som innan eller har jag måntro blivit lenare på ett ögonblick.. Det räckte dock med en liten blick för att konstatera att jag är oförbättrelig o precis densamma som innan..
- Waow, kolla.. Den där stora sneda fulingen är borta så nu är jag ju snygg! O så har jag fått guldringar runt hörntänderna. Det är det inte många som har. Häftigt!
Min tandläkerska skrattade gott o sånt är trevligt.

Visst förstår jag de som känner det som att det är en katastrof och livet tar slut om de måste dra ut en massa tänder. Mycket handlar nog, gissar jag vilt, om gamla tiders klasstankar och ekonomi. Det var fattiga som inte hade råd med varken tandborste eller tandläkare o därför fick de dåliga tänder.

När jag gick i skolan, för en hel evighet sedan, så pratades det bara om karies o flourtanten kom 1 gång i veckan. När jag var till tandhygienisten så handlade det mest om hur mycket tandkräm man skulle ha på tandborsten och hur man skulle borsta. Aldrig någonsin att någon pratade om djupet på tandfickorna.

Min moster hade brygga för säkert 20-25 år sedan men ingen pratade om varför hon hade det. "kära" mor har alltid gått hos tandhygienisten men hon har bara pratat om tandsten. När jag berättade för henne att jag hade lite (?) problem med tandfickor så sa hon - MeN L.. Har du inte gått hos tandhygienist!?!?! Eeehumm.. Hur ska jag kunna veta att jag ska gå dit om ingen talar om det för mig? Jag kan inget om tänder o jag har heller inte haft problem med att tandköttet blöder. Mina tänder är visserligen inte så där skinande vita som i reklamen, men de är heller inte så hemska som de bilder som visades i skolan. I början på 90-talet när jag önskade mig en eltandborste i julklapp så ifrågasatte hon vad jag skulle med en sån till. Borsta tänderna sa jag. Jag fick en o har använt den regelbundet sedan dess. Dock la den av förra året men då köpte jag en ny.

Okej, jag är rökare vilket bidrar till sjukdomsförloppet. Jag har stor tandläkarrädsla vilket gjorde att jag, när jag flyttade upp hit, inte gick till tandläkaren förrns jag fick ilningar i en tand efter att inte ha varit dit på 7 år. Han hittade ett hål o rotfyllde den tanden. Jag fick all bedövning jag ville o han var lätt på handen men uppelvelsen var aaningens obehaglig (o det var bara förnamnet). Sen gick det 3 år innan jag gick nästa gång o då för en liten akut inflammation o en tand rök till de sälla jaktmarkerna. Jag grinade för att jag hade ont och för att jag var rädd. TackoLov så kom jag till världens mest empatiska tandläkerska som tog mig under sina vingar och har hållit mig kvar där. Jag är inte Knäpp som är rädd. Jag är inte Sjuk för att jag svettas när jag kommer dit. Jag är inte Vansinnig för att jag skakar som ett asplöv när borren kommer fram. Jag är inte Dum för att jag inte själv räknat ut att jag, för 20 år sedan, skulle bett om tandficksmätning. Sen tonåren har jag borstat tänderna 2 gånger om dagen, och använt eltandborste i 16 år. Men ibland tar bakterierna över oavsett vad vi själva vill. O med tanke på att det uppskattningsvis finns 10 gånger fler bakterier än människoceller i en människa så är det väl inte konstigt om en del drabbas av magsjuka o andra av parodontit..

Jag är i alla fall glad att den där tanden som var stOr, snedställd o fruktansvärt Ful är borta.. O så har jag guldringar runt överkäkens hörntänder.. Jag är, med andra ord, Skitsnygg! ;-)

Btw.. Har du sett reklamen om tandkrämen för ilningar i tänderna? Kan berätta att ilningar i tänderna kan vara ett förstadie till parodontit, vilket kan vara = tandlossning

Kommentarer
Postat av: s.a

När ska du sluta röka?

2008-02-07 @ 19:59:12
Postat av: Excessa

s.a.. Hmmm... Svår fråga.. Får nog fundera på det en stund..

2008-02-07 @ 20:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback