Kappan- Skrivarcirkeln

Ämnet jag fått av Annela: Kappan


Det finns kappor.. och det finns kappor..

Minnet får sig en skjuts tillbaka till tidigt 80-tal.. Det är julafton o klapparna ligger under granen.. o visst har hon klämt o känt på sina klappar.. Vem har inte gjort det, spelar ingen roll om man är 8, 18 eller 38 år, att klämma hör lika mycket julen till som snöflingor..

Det året önskade hon sig en dunkappa.. kanske var det en svart hon ville ha, eller en röd kanske.. det var i alla fall en som var lagom puffig.. men ändå vara som en goosig varm famn att krypa in i.. och Snygg!

När hon vaknade på morgonen så önskade hon bara att dagen skulle gå fort, att Kalle Anka bara skulle vara 10 minuter och att julmiddagen bestått av endast Janssons frestelse.. Ja, det var väl en alldeles vanlig julaftonsdag.. då för cirka 25 år sedan.. 

När barna satt o tittade på Kalle Anka gjorde mor iordning julmiddagen.. och far var nere i källaren o fixade något med värmepannan, eller kanske något annat.. efter att ha varit ner i källaren flera gånger denna dag så var det tur för honom att det fanns att räcke längs trappen upp..

När det så till slut var dags för julklappsutdelning så var allas förväntningar på topp.. o äntligen satt hon där med det mjuka, stora paketet i famnen.. hon trodde och önskade att det skulle vara just den fina dunkappan som hon beskrivit för mor..

Julklappssnöret ville hon inte klippa sönder utan kämpade så fingrarna gjorde ont,  o drog det över hörnen.. och även fast hon var ivrig så lossades tejpen försiktigt från pappret, för pappret var ju vackert o kanske kunde det komma till användning en annan gång (fast hon kan inte påminna sig om att något sådant någonsin hänt)..

Öppnade slutligen kartongen o kikade ner.. såg något grått, puffigt o bylsigt.. det verkar vara dun, precis som hon ville ha, men färgen känns så fel.. när hon tar upp den så är det enda som påminner om önskningen plaggbeskrivningen; Dunkappa!

Hon tittar upp o säger Tack.. ser mors ögon som lyser av förväntan; Är den inte snygg!  och den passar jättebra till stövlarna du fick i födelsedagspresent ! ! !

Tanken att då, för 25 år sedan, be om kvitto o gå o byta, fanns inte.. o kappan var ju i alla fall varm och hon frös inte det minsta när hon hade den på..

En vinterkväll var hon ute på stan.. på håll såg en en tjej som hon lekt med som liten.. försöken att göra henne osynlig fungerade inte.. hon såg henne o tittade rätt in i ögonen.. - Tjenare! Hur är det med dig då? Vad gör du nu för tiden? Frågorna ramlar ramlar ut så hon knappt hinner svara.. sen kommer det.. tankarna som hon inte vågat tänka själv.. tankarna som bekräftar att det inte var detta hon önskat sig i julklapp.. 
- Du ser ju ut som en tant! 

Dunkappan hängdes in i garderoben.. hängde där många år till en rensning återbördade den till dess rätta ägare.. stövlarna vart så bortglömda att de till slut gick sin alldeles egen väg..

När hon tänker tillbaka så är det många känslor som dansar rumba.. men med facit i hand är hon ändå tacksam att hon fick orden kastade rätt in i magen.. det fick henne att börja resan.. Resan till nu..

och resan till nu.. den tar aldrig slut..


Mitt ämne till Johannapanna; Fotografiet

Kommentarer
Postat av: Josephine

jo det är svårt det där.... och mitt ansikte visar alltid direkt vad jag känner inför en present... så för mig är det fullkompligt hopplöst när jag försöker krysta fram ett tack för något som jag fått som inte är i min smak.... *suck*... men när det väl är det så är skillnaden milsvid.

Postat av: Annela

Vad bra skrivet! Jag kan precis känna hur besvikelsen vill fram, men inte får. Och att sedan få kastat i ansiktet precis det man hela tiden kände på sig. Usch, så fel det kan bli! Och den förhatliga kappan fick inte göra någon glad.

2006-08-11 @ 12:33:37
URL: http://www.mysochpys.blogspot.com
Postat av: Excessa

Josephine.. Så är det nog för de flesta.. sen kan det variera hur mycket andra vill, kan o orkar se av känslor som återspeglas.. Jag gissar att det är rädslor hos både givaren o mottagaren som gör att det spökar ihop ibland..

Annela.. Tack! Ja, ibland kan det bli väldigt mycket fel..

2006-08-11 @ 16:38:49
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Ninni

Åhh jag känner hur det kändes....så fel det kan bli!
Fint skrivet, kram

2006-08-12 @ 10:56:47
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Excessa

Ninni.. Tack o kram

2006-08-12 @ 19:08:25
URL: http://excessa.blogg.se
Postat av: Mette

Jag sitter uppe sent och läser ikapp! Pinnen har ju hunnit fram till mig och jag har inte läst precis efter Stockholmsresan. Jättebra text. Den är sorglig. Jag blir lite ledsen av den. Att det blev så fel och sen: Du ser ju ut som en tant. (Vilken fräck kommentar!) Jag tror att jag också låtsades förr... låtsades bli glad. Men jag undrar om det inte märktes ändå? Du beskriver det så bra ... hade sett fram emot en röd fin sak, eller en svart. Och så den tantgrå... Ja, jättebra text!

2006-08-18 @ 03:00:20
URL: http://akuttvekan.blogspot.com
Postat av: Excessa

Mette.. kl 03:00 är inte sent, det är tidigt.. hehe
Jo, jag tror också att det märktes.
Tack för dina vänliga ord.. Ser fram emot ditt bidrag..

2006-08-18 @ 20:54:10
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback