Drömmar..

.. det är något som i alla flal jag tror är livsviktigt.. o efter att ha googlat på nätet efter recept drömmar så förstår jag att jag är inte är ensam om att tycka det.. för på bara en bråkdel av en sekund fick jag 143 000 träffar..

Tittade lite här o var o det finns många olika recept.. ändå säger många att det är viktigt att man tar rätt mängd av allt som ska i.. men om det i ena receptet står 175 gram smör eller margarin o det i ett annat står 200 gram smör.. i några fall stod det att det var viktigt att det var både smör o margarin.. hur ska då en amatörbakerska som jag klara av att göra dessa underbara gammeldags drömmar..

På ett ställe hittade jag en fråga från en som hade problem eftersom drömmarna kändes som en bit betong som ramlat ner från väggen.. hans insändare slutar med; Ska drömmar särbehandlas?

På rena rama raka armen säger jag, som amatörbakerska; Naturligtvis ska drömmar särbehandlas!

Hur ska de annars kunna bli och förbli drömmar? Men då pratar jag om positiv särbehandling.. att trampa andra på tårna, eller ens tänka tanken att kliva över lik, är inte alls passande i drömdegen.. då kommer den omedelbart att stelna o bli tegelsten.. o en sådan vill vi väl inte bjuda våra gäster på.. än mindre vill vi ha några såna i ryggsäcken.. fast drömmer man om att bygga ett hus så kan ju tegelstenar vara ett passande byggmaterial.. Tänk bara på vilken av de 3 grisarna som höll vargen ute..

Till en deg som ska bli drömmar ska man vara varsam med vad man stoppar i.. o så ska man blanda degen med eftertänksamhet..

Själv har jag ett alldeles eget recept som jag knåpat o knepat på i årtionden.. o kanske att det börjar bli ett ordenligt drömrecept nu..

Först o främst, o speciellt om man är ovan, så ska man avsätta minst ett par timmar till att börja med.. se till att telefoner o annat som kan störa inte ges tillåtelse till att störa.. Vad som kan störa dig vet inte jag,, så du får välja alldeles själv vad du vill välja bort..

Sen styr man stegen till närmsta, eller nästan närmsta, biblioteket.. se bara till att du får laborera i fred.. till exempel kan ett par öronproppar vara till hjälp.. eller en radiosnäcka som spelar musik som Du tycker om.. har du sångmusik i öronsnäckan o vet med dig att du gärna låter dig ryckas med i texterna så rekommenderar jag att du stoppar en klubba, eller något annat, i mun så du inte stör övriga biblioteksbesökare..

O nu när du väl kommit så långt att du står innanför entrédörren o inte vet vart du ska ta vägen.. följ bara riktningen dit näsan pekar.. luta sen huvudet o titta på alla titlar som passerar revy.. om du hittar en titel som verkar speciellt intressant så fundilerar du en stund o evenuellt plockar du ut boken, o läser baksidestexten.. men det som är viktigast är ändå bilden på framsidan.. känns det som att den lockar o pockar på dig.. känns det som att boken ropar; Ta med mig hem.. Nu! så kan du göra det..

Om det är många böcker som lockar o pockar så får du känna efter hur mycket du orkar bära..

ibland är det gott att bara behöva bära en bok som man sen låter få all tid.. ibland behövs flera böcker så man har möjlighet att variera sig..

Det spelar ingen roll om det är ord eller bilder i böckerna.. de kan få dig att drömma lika mycket vilket som..

Visst finns risken att du blir lurad av någon bok då o då.. men det finns ingen lag eller regel som säger att du måste läsa allt från pärm till pärm.. lämna bara tillbaka dem.. några förklaringar behövs inte eftersom du förväntas lämna tillbaka dem..

O när du ändå är där o lämnar tillbaka böckerna.. så kan du ta en ny vända bland hyllorna o laborera o filofisera bland nya titlar o bilder..

Förhoppningsvis hittar du några nya drömmar..

Annars kan du ju baka några
Dumle-drömmar o bjuda med någon vän på en pic-nic på någon himmelsk plats o bara sitta där o njuta av kaffe o det ni finner skönt.. o kanske berätta för varandra om drömmar ni råkar ut för.. att dela med sig av sina drömmar är också viktigt.. Hur ska vi annars hitta drömmar som vi inte vet finns..

Mitt ämne till flasknosen.. hmm..  Vardagsmirakel!

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Åååååhhh, vilket underbart skrivarcirkelbidrag. Rolig inledning och se'n - naturligtvis! Biblioteket - alla drömmars ursprung och hemvist.
Så bra! Så bra!

(receptet verkar ju förödande gott...)

Postat av: Visionary soul

Himla kul fråga - ska drömmar särbehandlas? Hur då, liksom?? :-)

På biblioteket gör jag precis som du ordinerar... läsre på ryggar, tittar på omslag, kollar på baksidan... tar några, eller en massa, beroende på transportsättet hem sedan... :-) Jag älskar biblioteket, må det aldrig rationaliseras bort i någon skattereduktion... det är min bön...

2006-07-04 @ 21:37:30
URL: http://visionarysoul.blogspot.com
Postat av: Josephine

kul kak-mix! vad är det nu igen man använder i drömmarna som luktar så eländigt när de gräddas i ugnen men som gör dem spröda? Jag har ett recept med cornflakes som en av mina vänner från GbG bara äääälskade :-)

i övrigt hittar du en skön picknick plats i min blogg just nu... ;-)

2006-07-04 @ 22:23:21
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Ninni

Ahhh läckert skrivet...där fick du till det!! När det gäller kakorna Drömmar....så har jag aldrig riktigt lyckats ändå skulle jag vilja påstå att jag är bra på att baka!!
Men jag låter en av dina smälta i munnen, mums!!

2006-07-04 @ 22:25:33
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: flasknosen

Ska meddela att ämnet är taget (gulp) :). Kommer åter och läser när jag kan tänka klart igen. Migrän plågar mig just nu och jag vill vara klar i knoppen när jag läser.

2006-07-05 @ 08:00:35
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Visionary soul

Josephine: kan det vara hjorthornssalt du tänker på?

2006-07-05 @ 08:51:00
URL: http://visionarysoul.blogspot.com
Postat av: Mette

Hahhaha! Vad bra den var! Drömmar på alla plan!


Himmel vad det var längesedan jag bakade. Önskade mig en STOR aluminiumbunke för ett par år sedan som jag skulle ha när jag bakade. Fick en väldigt stor fin sak... och har inte bakat sen dess!

2006-07-05 @ 10:34:34
URL: http://akuttvekan.blogspot.com/
Postat av: flasknosen

Så helt underbar text, med både kakor och bibliotek. Det kallar jag mix! :-)

Ska påpeka att mitt "gulp" ovan, är ett uttryck för att ämnet är en utmaning i endast positiv bemärkelse. Jag gillar utmaningar. Man ska nog inte skriva en enda rad när migränen svingar sitt svärd i hjärnan...

2006-07-05 @ 10:58:02
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Excessa

Blir väldigt glad av era kommentarer.. Tack alla!
När jag hittar elvispen o bakbunken ska jag nog försöka mig på att baka di däringa Dumle-drömmarna..

2006-07-05 @ 21:26:49
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback