Dans..

Fönstertvättning behöver egentligen inga tankar.. man kan vara någon annanstans under tiden.. tillsammans med en skönsjungande Typ.. eller en vacker Jill.. sjunga skönt o högt tillsammans med dem.. Samtidigt som solen leker kurragömma bakom björkarna.. o vinden leker med torktrasorna..

Men hur mycket jag än försöker vara i sången och nuet så dansar tankarna iväg på sitt eget lilla vis..

Envist gör jag allt för att putta bort dem.. Säger högt o tydligt; Ni är inte det minsta viktiga just nu, så far o flyg med vinden till solens näste borti skogskanten.. följ med henne ner bakom grantopparna o var så vänlig o stanna där! För jag ska göra klart detta fönster nu i kväll så jag har inte tid med dig o dina idéer..

Men har man en gång blivit uppbjuden till dans av tankar är de svåra att motstå.. eftersom det är en dans man, Jag, kan varenda steg av.. så till slut var jag där.. mitt i.. försvinner in i tankevirvlarna.. lägger ner trasan o sätter mig med papper o penna.. o miniräknare..

6,5 fönster.. 5 "vanliga" fönster o ett trippelfönster.. => 13 halvfönster..
I varje halvfönster finns det 6 glasrutor..
1 glasruta är ca 45*48 cm => 21,6 dm2.. o den ska tvättas på 2 sidor => 43,2 dm2 per glasruta..

hmm.. 13 halvfönster * 6 rutor => 78 glasrutor.. * 43,2 dm2.. => 33,69 m2 glas att tvätta..

Haha.. i denna gamla lägenhet har jag lika mycket glasyta att tvätta som boytan är i nya lägenheten..

Det har sagts mig att Jag styr över mina egna tankar.. o visst vet jag att det är så.. letar ju överallt efter leenden som jag kan skicka vidare till någon annan själ.. och jag försöker ge leenden till andra..

Men det är svårt att säga nej när jag blir uppbjuden till dans av en kavaljer jag känner så väl.. varendaste steg är bekant.. o på ett sätt är det en njutning att trå dansen.. för när jag går in i den så har jag Kontroll.. o jag mäter vart steg.. för att i nästa sekund glömma det.. o då får jag börja om på nytt nästa gång..

Kontrollbehovet dyker upp med ojämna mellanrum o bjuder upp..stjäl tid.. tid som jag istället kan ägna mig åt omtankar..

Allt är relativt, men det är mer o mer sällan som kontrolldansen knackar på min dörr.. o jag är inte lika fastlåst som jag varit.. idag kan jag be den vänta en stund så jag får göra klart det jag håller på med..

Framsteg? Ja! Men dom stegen låter jag bli att räkna..

Mitt ämne till En liten tant: Omtankar..

Kommentarer
Postat av: Josephine

mhm tankedans... vissa tankebanor är bara Så väl inrepeterade... som en väl uppnött stig men man går där ändå eftersom årstiderna växlar och kanske man hittar en liten djurstig vid sidan av som man inte lagt märke till förut? Trevlig text :-) och du får inte en guldstjärna, utan en guldgiraff så klart!

Postat av: En liten tant

Så fyndig tolkning av ämnet! Kontrolldansen. Intressant. Jättebra skrivet!
Pinne upplockad och notera att klockan är över midnatt så det är torsdag när jag tar pinnen. Tre dagar från torsdag, alltså. ;-)

2006-06-15 @ 00:04:08
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Nina på Johangården

Det är inte alltid tankarna vill låta sig styras. Ibland måste de bara fram i ljuset en stund för att nöja sig.

2006-06-15 @ 09:43:16
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: flasknosen

En personlig och väldigt intressant tolkning av dansen. Bra skrivet och fyndigt.

2006-06-15 @ 11:31:56
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Excessa

Josephine.. mmm.. förhoppningsvis så låter man ibland näsan styra o går dit den pekar.. det enda som håller tillbaka är kanske rädsla.. o den kan vara nog så svår att styra i dansen.. men övning ger färdighet.. =o) Åh, en guldgiraff.. niger fint o tackar ödmjukt!

En liten tant.. Tusen tack för dina berömmande ord.. Var lite rädd att tankarna dansade sta snabbare än fingrarnas vals över tangentbordet..
hmm.. eftersom du ännu inte hade gått o lagt dig så skulle väl mottagardagen varit onsdag.. fast vad vet jag.. du kanske är en mycket morgontidig tant.. =o)

Nina.. Alldeles riktigt! Det gäller bara, i alla fall för mig, att försöka sortera lite så inte de där siffertankarna tar över min tid.. att räkna allt o inget är inte nyttigt..speciellt inte om man som jag inte är någon mattemänniska.. förutom när det handlar om hundar.. =o)

flasknosen.. Dina ord värmer.. Tack!

2006-06-16 @ 00:12:19
URL: http://excessa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback